Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Ungdomschatter om fest og seksualitet

Se på chattene under mellom ungdommer før og etter fest. Bruk disse chattene som utgangspunkt for refleksjon og diskusjoner.
Gutt og jente som ser på notater. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

– Bli med på fest!

Chris og Sara går begge andreåret på videregående og i samme klasse. De har en grei tone, men har ikke hengt så mye sammen.

Chris har invitert Sara med på fest til kompisen Kim. Hun har spurt om å ta med venninnene Anki og Lisa, noe som var greit.

I denne ressursen ser du chattene Chris har med kompisene Kim og Jonas og chattene Sara har med Lisa og Anki før og etter festen.

Til læreren

Klassen kan jobbe med case-oppgavene individuelt eller i grupper. Det fungerer godt at elevene jobber sammen tre og tre. Hvis elevene skal jobbe i grupper, kan det være lurt at læreren lager grupper med elever som er trygge på hverandre.

For noen elever vil disse case-oppgavene kunne virke støtende, og de kan synes det er ubehagelig å jobbe med dem. Læreren burde derfor kjenne klassen godt og høre med elevene i forkant om de synes det er greit å jobbe med slike konkrete fortellinger.

Hvis enkelte elever ikke ønsker å delta, bør de få mulighet til å la være eller gjøre alternative oppgaver.

Tips gjerne elevene om at de kan få opp chattene i fullskjerm ved å trykke på knappen nederst i høyre hjørne.

Chat 1: Sara chatter med venninnene før festen

Oppgave til chat 1

  1. Hva slags syn har Anki, Lisa og Sara på en liggeliste?

Chat 2: Chris chatter med kompisene før festen

Oppgave til chat 2

  1. I chatten ser vi at det er ulike standarder for jenter og gutter som har sex med mange. Hvorfor tror du det er slik?

Chat 3: Chris chatter med kompisene etter festen

Oppgave til chat 3

  1. Hva skjedde på festen ifølge gutta?

Chat 4: Sara chatter med venninnene etter festen

Oppgaver til chat 4

  1. Hva er forskjellene mellom jentenes og guttas versjon av det som skjedde?

  2. Hvorfor tror du guttene og jentenes versjon er så forskjellige?

Chat 5: I gråsoneland – Anki chatter med Jonas

Når noe er sort-hvitt, sier vi at skillene er tydelige, det er enten eller, ja eller nei. Når vi snakker om gråsoner, er det ikke så klare skiller mellom hva som er greit og ugreit.

Oppgaver til chat 5

  1. Hvordan vil du beskrive det som skjedde mellom Jonas og Anki?

  2. Hva kunne Jonas og Anki ha gjort annerledes?

Spørsmål til diskusjon eller egenrefleksjon
  1. Hva tenker dere er vitsen med liggelister?

  2. Er det positivt eller negativt å ha hatt sex med mange? Hvorfor, hvorfor ikke?

  3. I chatten sender Kim et bilde som han har tatt av Lisas bryst. Er det lov?

  4. Er det greit å utlevere sexpartnere på den måten ungdommene gjør det i chatter?

  5. Hvordan kan ulike måter å kommunisere på, blant gutter, jenter og i forskjellige miljøer, skape ulike forventninger til seksualitet, og hvilke misforståelser kan det lede til?

  6. Reflekter over hvilke seksuelle gråsoner som kan oppstå på fest, og hvordan ungdommer kan unngå at det utvikler seg til overgrep?

Ekstraoppgave

Les artikkelen Seksuelle rettigheter (NDLA) og finn ut

  • hva seksuelle rettigheter er

  • om ungdommene respekterer hverandres seksuelle rettigheter i chattene. Hvorfor blir rettighetene respektert, eller hvorfor blir de det ikke?

Les artikkelen Kjønn, seksualitet og kropp: Grensesetting (NDLA) og svar på spørsmålene:

  • Hva er samtykke?

  • Hva sier lovverket om å dele seksualiserte bilder?

  • Hvordan kan man sette grenser på en god måte?

CC BY-SASkrevet av Stina Åshildsdatter Grolid og Karl Henrik Aanesen.
Sist faglig oppdatert 05.01.2022

Læringsressurser

Kropp og seksualitet