Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Rollespill: Seksuelt overførbare infeksjoner

I denne aktiviteten skal vi gjennom rollespill simulere smitteoverføring av kjønnssykdommer.
Foto av ungt par som kysser på dansegulvet.
Åpne bilde i et nytt vindu

Tidsbruk: Aktiviteten kan gjennomføres på 45 min.

Bakgrunnsteori

Seksuelt overførbare infeksjoner, også kjent som kjønnssykdommer, er en gruppe sykdommer som i hovedsak smitter ved sex. Både bakterier og virus kan gi seksuelt overførbare infeksjoner. Her kan du lese mer om smittetall (FHI) for de vanligste kjønnssykdommene i Norge.

De vanligste Kjønnssykdommene

Navn på kjønnssykdom

Type mikroorganisme

Navn på mikroorganisme

klamydia

bakterie

Chlamydia trachomatis

gonoré

bakterie

Neisseria gonorrhoeae

syfilis

bakterie

Treponema pallidum

herpes

virus

herpes simplex type 1
herpes simplex type 2

hiv

virus

humant immunsviktvirus

kjønnsvorter (kondylomer)

virus

humant papillomavirus (HPV)

hepatitt

virus

hepatitt A-virus
hepatitt B-virus

Hensikt

I denne aktiviteten skal vi simulere smitteoverføring av kjønnssykdommer med rollespill.

Forberedelser for lærer

Utstyr:

  • ett begerglass til hver elev

  • engangspipette til hver elev

  • lapper med ulike roller

  • 2 erlenmeyerkolber på 1 liter

  • "kroppsvæske": en blanding av melis, vann og melk

  • "kroppsvæske med smitte": en blanding av melis, vann, melk og stivelsesløsning

  • jodløsning

Forberedelser:

Dette kan gjøres noen dager i forveien så lenge løsningene står i kjøleskap. Stivelsesløsningen må røres godt ut før bruk.

  1. Tillaging av «kroppsvæske»: Bland sammen like mengder vann, melis og melk i en erlenmeyerkolbe. Rør godt, gjerne med en magnetrører. Beregn volum slik at du har 50–100 ml «kroppsvæske» til alle elevene, bortsett fra to eller tre.

  2. Tillaging av «kroppsvæske med smitte»: Bland sammen like mengder vann, potetmel og melk i en erlenmeyerkolbe. Rør godt, gjerne med en magnetrører. Beregn volum slik at du har 50–100 ml «kroppsvæske med smitte» til to eller tre elever. I en klasse på 30 elever kan det med fordel være fire smittede.

  3. Fordel «kroppsvæske» i alle begerglassene bortsett fra to eller tre.

  4. Fordel "kroppsvæske med smitte" i de siste to eller tre begerglassene. Disse elevene er smittebærere.

  5. Test at jodløsning du har tilgjengelig, gir positiv test på stivelsesløsningen du har laget. Det skal bli blåsvart farge når du drypper jodløsningen i stivelsesløsningen.

  6. Klipp ut lapper med ulike rollebeskrivelser til elevene. Se forslag til roller i vedlegg.

    1. vedlegg A: kjønn og seksuell orientering

    2. vedlegg B: seksuelle vaner

    Hver elev skal trekke en lapp fra vedlegg A og en fra vedlegg B, som til sammen definerer rollen til eleven.

  7. Sett frem begerglassene før timen slik at du har ett glass per elev som er halvfullt med enten "kroppsvæske" eller "kroppsvæske med smitte". Det vil da være uvisst for elevene hvem som er smittebærer.

Gjennomføring:

Når aktiviteten har pågått en stund, avslører læreren at det er noen som har en overførbar kjønnssykdom, og at alle elevene må testes.

Samle elevene og drypp like mange dråper jodløsning i hvert av begerglassene. Positiv smittetest avdekkes med blåsvart farge fra "kroppsvæske med smitte". Dersom alle elevene har gjennomsiktige glass, ser man tydelig at smitten har spredd seg i gruppa. Dette vil også avdekke hvem i klassen som var smittebærere.

NB! Tilpass aktiviteten til gruppa. Aktiviteten passer bare for elever som er trygge på hverandre og på læreren. Understrek at dette bare er rollespill, og unngå at elevene bruker navn på andre i klassen.

Filer

Rollespill: simulering av seksuelt overførbare infeksjoner

Tips!

Det kan være gøy å sette et tema for rollespillet, for eksempel at klassen er på festival, sydentur, russefeiring, fest eller liknende, og spille av musikk som passer til temaet.

  1. Hver elev trekker en rolle med kjønn, seksuell legning og seksuelle vaner.

  2. Alle får utdelt hver sin pipette og velger seg et begerglass med kroppsvæske.

  3. Passende musikk settes på, og elevene skal nå ha med seg glasset med "kroppsvæske" og mingle rundt med hverandre mens de utspiller rollene sine. Det er rollene som avgjør om elevene som møtes, skal ha sex og dermed blande "kroppsvæske" med hverandre eller ikke.

    • uten prevensjon: bland "kroppsvæske" med hverandre ved bruk av pipetten

    • med prevensjon: skål med hverandre uten å overføre "kroppsvæske"

  4. Etter ca. 10 minutter med mingling til musikk kommer læreren med en avsløring som avslutter rollespillet.

Eksempel på rollespill

Roller:

  • Per er singel og har ofte ubeskyttet sex med motsatt kjønn på første date.

  • Jessica er singel og har sjelden sex med motsatt kjønn på første date, men det kan skje. Hun går på p-piller og er ikke så nøye med kondom.

Mingling – Per og Jessica møtes

Per: "Hei! Hvem er du?"

Jessica: "Hei, jeg er Jessica."

Per: "Har du sex med motsatt kjønn?"

Jessica: "Ja! Skal vi ha sex?"

Per: "Ok! Jeg bruker ikke kondom, da!"

Jessica: "Men det går bra, jeg går på p-piller."

Så blander de kroppsvæsker og går videre til neste.

CC BY-SASkrevet av Guro Øistensen Jørgensen og Elida Arstad Skøien .
Sist faglig oppdatert 30.11.2023

Læringsressurser

Kropp og seksualitet