Språklige virkemidler i et portrett
For å skape et levende bilde av personen du har snakket med, kan ikke intervjuet bare bestå av spørsmål og svar.
Et portrettintervju inneholder flere skrivemåter:
- intervjuobjektets svar direkte skrevet inn i teksten
- intervjuobjektets svar skrevet om til historie
- beskrivelser av intervjuobjektet
- dine spørsmål
Det er ingen regler for hvordan du skal starte intervjuet, men om du leser portrettintervjuer i aviser, vil du se at mange starter med
- beskrivelse av miljø og intervjuobjektet
- et sitat fra intervjuobjektet
Eksempel 1: Beskrivelse av miljø og intervjuobjekt
Dette er starten på et portrettintervju av musikkmanager Silje Larsen Borgan:
Vi møter Silje på kontoret til Little Big Sister. I etasjen over baren Angst i Oslo, midt i smørøyet av Oslo, har hun og kollegaen Trine Jacobsen installert seg på et lite, men hjemmekoselig kontor. På veggene henger det bilder av Karpe Diem, Marit Larsen og Lars Vaular for å nevne noen. Silje lukker Mac-en, som jeg mistenker står åpen store deler av døgnet. Hun ser uforskammet avslappet ut – til sjef å være. (Fra KK)
Eksempel 2: Sitat fra intervjuobjektet
Her er det forfatteren Ingvar Ambjørnsen som blir intervjuet:
Drømmene mine foregår ofte i Larvik. De utspiller seg på barndommens scener. På Storgata og Tollerodden, i Farris og Bøkeskogen. Men det er ingen traumatiske greier. Det var fint å vokse opp i Larvik, forsikrer Ingvar Ambjørnsen. (Fra Østlands-Posten)
En fin måte å skape et levende portrett på er å veksle mellom direkte sitat og sitater omskrevet til historie.
I eksempelet under er det forfatteren Ingvar Ambjørnsen som blir portrettert. Ambjørnsen har nok fortalt om både innkjøp av sykkel og manglende sertifikat (del 1) og utskjellingen i Hamburg (del 2). I stedet for å skrive alt dette som et svar, har journalisten gjort den første halvparten om til historie, mens den andre halvparten er direkte sitat. Dette skaper en levende historie.
Eksempel på veksling mellom historie og sitat
En gang investerte sofasyklisten i en kostbar tohjuling. Men for en mann som aldri har hatt sertifikat av noe slag, eller skjønt vitsen med forbudsskilt, endte investeringen med generalgloser i ukjente bøyningsmønstre fra fresende hamburgere. (Del 1 – historie)
– Jeg har aldri blitt skjelt ut så kraftig noen gang i mitt liv som da jeg forsøkte å tråkke pedal i Hamburg-gatene. Jeg fant derfor fort ut at jeg ville gjøre både meg selv og medtrafikantene en ren vennetjeneste om jeg deponerte sykkelen. Så det gjorde jeg, gliser han i himmelheisen. (Del 2 – direkte sitat)
Beskrivelsene av den du intervjuer skal ikke utgjøre en stor del av intervjuet ditt. Du kan se på det som et krydder som skal bidra til å skape et helt bilde. Av og til kan det være nok med en setning eller to for å få fram personligheten til intervjuobjektet.
Eksempel 1: Portrettintervju med den travle gründeren Jan Vardøen
Vi spør hvordan en normal arbeidsdag kan være med såpass mye gående. Han ler litt for seg selv.
– Skal vi se, sier han og tar frem kalenderen på mobilen. (Fra KarriereStart.no)
Eksempel 2: Intervju med Leo Ajkic, programleder i NRK
(...) Samtidig jobber jeg som journalist og vil helst ikke være partipolitisk, sier han og forklarer at han liker å utforske aktuelle problemstillinger og temaer gjennom sine TV-prosjekter.
– Hva syns du om debattklimaet i årets valgkamp?
Han ler en dyp, raspende og litt lur latter.
– Det er nok mye drøyere der jeg kommer fra, der blir det sagt langt verre ting. (Fra Dagsavisen)
Ingressen er den korte teksten som står helt i starten av intervjuet, under overskriften. Den skal fange oppmerksomheten til leseren og gi en smakebit på hva som venter hen.
Ingress til intervjuet av Silje Larsen Borgan
Midt i ammetåka bestemte hun seg for å starte sitt eget PR-byrå og fikk med seg hele Norges Karpe Diem på laget. – Det ble en skikkelig flying start! (Fra KK)
Også overskriften skal fange oppmerksomhet og vise hvem intervjuobjektet er. Derfor bør du skrive denne helt til sist.
Eksempler på overskrifter fra profesjonelle portrettintervjuer
Om sjakkspilleren Magnus Carlsen: "En biologisk supercomputer?" (Fra Studenttorget.no)
Om komikeren Else Kåss Furuseth: "Jern-Else" (Fra Adresseavisen)
Om kjernefysiker Sunniva Rose: "Kjernefysiker Sunniva Rose ble undervurdert: – Kanskje jeg bare var en blond bimbo?" (Fra Aftenposten)