Hopp til innhold
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Sosiale medier og inkludering

Finn og diskuter sammenhenger mellom språklig kommunikasjon, inkludering og sosiale medier. Kan dere ta med dere innsikten inn i arbeidet med klassemiljøet?

FooterHeaderIconFooter iconLK20
To ansikter med mobiler. Illustrasjon.

1) Forarbeid

Gjør overflatesøk på nett og finn ut hvordan ulike kilder beskriver

  • språklig kommunikasjon
  • sosiale medier
  • inkludering

Samarbeid to og to om å skrive en definisjon for hvert av de tre begrepene.

2) Beskriv

I denne oppgaven skal dere bruke aktivt definisjonene dere har funnet om språklig kommunikasjon, sosiale medier og inkludering.

Beskriv skriftlig, i samarbeid med en medelev

  • eksempler på hvordan språklig kommunikasjon inkluderer eller ikke
  • kjennetegn ved kommunikasjon i sosiale medier
  • positive og negative sammenhenger mellom sosiale medier og inkludering

3) Foreslå

Foreslå fem måter å bruke språklig kommunikasjon på for å inkludere medelever og andre i sosiale medier.

  • Vær så konkret som mulig.
  • Formuler muntlige setninger og foreslå gjerne hvordan emojis kan brukes sammen med ord.
  • Husk det er lov med humor!

Presenter forslagene i klassen og plukk ut noen favoritter.

4) Bruk favoritter

Gå på sosiale medier og bruk 5–10 minutter på å sende favoritter til andre i klassen.

5) Diskuter i klassen

  • Hvilken betydning har valg av språkbruk og emojis i sosiale medier for hvordan vi møtes ansikt til ansikt?
  • Hvordan kan vi bruke erfaringene fra disse oppgavene til å skape et godt klassemiljø?

😁😍😬😪😎😡☠🙉💘💥💣🗨🖐👌👍💪👄👦👧🧔👵🙎👨‍🎓


Sist oppdatert 20.11.2019
Skrevet av Albertine Aaberge

Læringsressurser

Ny på videregående

Læringssti

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter