Samhold i videregående skole
Sosialt entreprenørskap
Sosial innovasjon handler om å kunne påvirke egne omgivelser ved å finne løsninger på utfordringer eller problemer. Dette kan være problem som er knyttet til miljømessig bærekraft eller til sosiale problemer. En sosial entreprenør er en person som bevisst tar tak i et bestemt samfunnsproblem og etablerer en ny løsning.
Problemstilling
Kom opp med en idé til et produkt eller en tjeneste som kan øke samhold og inkludering i klassen eller på skolen. Samarbeid med to til fire andre medelever.
Oppgave
- Kreativitet og problemløsning. Bruk en eller flere av de kreative metodene tankekart, idédugnad eller kreativ dialog. Her kan du få tips til idéutvikling.
- Visualiser. Tegn enkle skisser, illustrasjoner eller modeller for å vise idéen deres. Du kan for eksempel tegne skisser for hånd, lage en digital illustrasjon, lage en prototype i papp eller skrive ut en prototype med 3D-printer.
- Pitch. Presenter idéen deres på 60 sekunder for resten av klassen. Her kan du få gode tips til din pitch.
- Vurdering. Vurder egen og andres idé. Kan idéene videreutvikles? Er noen av idéene i klassen gjennomførbare? Kommer dere på nye idéer når dere hører hva de andre gruppene har jobbet med? Kan dere som klasse realisere en eller flere av idéene for å skape økt samhold og inkludering i klassen eller på skolen?
Påvirk egne omgivelser
Greta Thunberg realiserte sin idé om skolestreik for klimaet. Du har mulighet til å påvirke egne omgivelser positivt. I denne oppgaven har dere skapt små eller store, realistiske eller urealistiske idéer som kan skape en bedre skolehverdag i din klasse eller på din skole.
Refleksjonsspørsmål
- Hvilken utfordring eller problem har dere tatt tak i, og på hvilken måte vil idéen kunne påvirke egne omgivelser?
- Kan deres løsning fungere på andre arenaer enn skolen?
- Tenk over hvilket produkt, idé eller konsept innenfor sosial innovasjon som har påvirket ditt liv på en positiv måte.
Fremtidens arbeidsmarked
Kanskje kommer du en gang til å starte din egen bedrift? Trolig skal du eller noen i din klasse ansettes i jobber som ennå ikke finnes, arbeide med teknologier som ennå ikke er oppfunnet og løse problemer vi ikke ennå vet at vil oppstå. Mange tror da at evnen til å ta initiativ, samarbeide og kommunisere, evne til kreativitet og problemløsning blir de aller viktigste ferdighetene du kan ta med deg inn i fremtidens arbeidsmarked. Dette er ferdigheter du, gjennom denne oppgaven, har trent på.
Vurder
- Hvilke av ferdighetene ovenfor har du brukt for å løse denne oppgaven?
- Hva var viktig å tenke på når du skulle samarbeide og kommunisere med gruppen din?
- Hvilke ferdigheter tror du blir viktige i ditt fremtidige yrke?