Hvilke rettigheter har du som forbruker?
Se filmen over.
- Hva er forskjellen på en reklamasjonsrett og en garanti?
- Hvorfor tror du så få personer kjenner forbrukerrettighetene sine?
- Hvilke konsekvenser kan det ha at selgere og kjøpere ikke kjenner forbrukerrettighetene sine?
Utforsk deres rettigheter som forbrukere ved å løse disse casene. Finn svarene ved å søke på nett eller i artikkelen vår "Forbruker i dag og i morgen", hos økonomilappen.no eller i forbrukerkjøpsloven.
Russelåten
Du har betalt 20 000 til en kompis av en kompis for en russelåt. Dere har ikke skrevet noen kontrakt, men du har lagret SMS-ene der dere gjorde en avtale. Du hører aldri noe mer fra ham at du har overført pengene, og dere får ikke noen russelåt. Hva kan dere gjøre for å få tilbake pengene?
Oppvaskmaskinen
Du har kjøpt en oppvaskmaskin på Power i Kongsberg. Etter tre år slutter den å virke, du får en feilmelding E2. Merket er Electrolux. Hva har du rett på som forbruker her? Tips: Finn ut hva reklamasjon betyr, det trenger du å vite for å kunne svare på dette spørsmålet.
Leiligheten
Du kjøper en leilighet, den er et oppussingsobjekt med gammelt bad og kjøkken. I annonsen står det at leiligheten selges «som den er». Når du har bodd i leiligheten i en måned, ser du at selgeren har skjult et digert hull i badegulvet ved å flytte et skap til å stå over. Har du rett til å få erstatning når det stod at den selges «som den er»?
Mobiltelefonen
Du kjøper en mobiltelefon på nett. Etter en uke finner du ut at du ikke har råd til å beholde den. Hvilke muligheter har du da til å heve kjøpet?
Hodetelefonene
Du har kjøpt et par hodetelefoner i butikken med bankkortet ditt. Etter seks måneder slutter hodetelefonene å virke, men du finner ikke igjen kvitteringen for kjøpet. I nettbanken din finner du en utskrift for kjøpet, men selgeren i butikken sier at du må ha kvitteringen for å reklamere. Hvilke rettigheter har du i denne situasjonen?