Jeg bidrar til bærekraftig forbruk
Som forbrukere kan vi påvirke hvilke varer og tjenester som tilbys. Hvis det er mange nok som går inn for å kjøpe et produkt eller en bestemt type varer, vil dette bli lagt merke til av de som produserer og selger varen. Flere butikker vil kanskje begynne å tilby den. Dermed blir den lettere tilgjengelig, og enda flere får muligheten til å kjøpe den.
I motsatt fall kan redusert salg skape oppmerksomhet rundt en bestemt problemstilling. I 2012 ble det satt i gang en kampanje mot produkter som inneholdt palmeolje. Mange forbrukere begynte å unngå disse produktene. Produsentene tok signalene, og i dag er forbruket av palmeolje redusert med 2/3. Andre eksempler på slike forbrukerkampanjer er kravet om hagejord uten torv, og krav om åpenhet rundt arbeidsforhold i tekstilfabrikker.
Det er krevende å orientere seg om alle sider ved produkter og tjenester som tilbys, men flere merkeordninger vil gjøre det lettere for oss forbrukere å velge det som er mest bærekraftig.
Her er flere eksempler på hva forbrukermakt kan være:
- Spør i butikken etter de produktene du vil ha.
- Kjøp de mest bærekraftige produktene (eller få foreldrene dine til å gjøre det).
- Ta direkte kontakt med de som lager varen, ved å ringe, skrive e-post eller skrive innlegg på Facebook-sida deres. Vær høflig og saklig, uansett medium.
- Lag en underskriftskampanje (Underskrift.no, Opprop.net).
- Kontakt organisasjoner som støtter ditt syn, for å få forslag til hva du kan gjøre. Dette kan skape tyngde bak ønsket ditt.
- Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon for forbrukere. De kan gi råd og hjelp i forbrukersaker.
Relatert innhold
Lag en forbruker-reportasje det du vurderer en varegruppe på bakgrunn av en rekke bærekraft-kriterier.
I Norge og i verden jobbes det for å få en bærekraftig utvikling. Samtidig øker forbruket. Er det mulig å kombinere bærekraft med økt forbruk?