Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Filmoppgave: Møt sensorene

I Norge står ytringsfriheten sterkt, og de fleste ønsker å forsvare denne rettigheten. Men finnes det tilfeller hvor meninger og holdninger burde sensureres i større grad? I denne oppgaven skal dere se dokumentaren Møt sensorene og diskutere om sensur kan være noe positivt.
Ansikter i sterke farger med påskrift på seg og piggtråd over seg. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Før dere ser filmen

Snakk sammen parvis eller diskuter i klassen:

  • Hva menes egentlig med ytringsfrihet og sensur?

  • Burde det være tillatt å ytre seg om hva som helst, selv om det kan såre noen?

  • Kjenner dere til noen steder hvor ytringsfriheten er utsatt for sensur? Hvorfor er det slik?

Film: Møt sensorene

I filmen Møt sensorene på NRK møter regissør og filmskaper Håvard Fossum folk som av ulike årsaker utøver sensur. I filmen besøker han sørsudanske myndigheter, iranske ayatollaher, indiske filmsensorer og et offentlig kontor i Berlin. I tillegg besøker han USA, Sverige og Kina.

Oppgave 1

Denne oppgaven kan du jobbe med individuelt, men det er lurt å diskutere med sidemannen når du har svart på alle delspørsmålene:

  1. Hvilket besøk gjorde mest inntrykk på deg? Hvorfor det?

  2. Hvordan argumenterer sensorene for sin sak?

  3. Har sensur blitt misforstått? Er sensur mer komplekst enn vi tror og vanskeligere enn vi er vant til å tenke?

  4. Hvor mener du vi skal sette grensen mellom sensur og ytringsfrihet?

Oppgave 2

Sett dere sammen parvis eller i små grupper. Diskuter i gruppa og bruk 4–5 minutter per spørsmål:

  1. Burde vi kunne stoppe visse ytringer når de er sterkt skadelige? Hvorfor? Hvorfor ikke?

  2. Kan mer bruk av sensur være nyttig for å

    • hindre spredning av åpenbart falske nyheter

    • hindre motstand mot felles helsetiltak som smittevern og vaksine

    • hindre krenkende, sårende og hatske ytringer på sosiale medier

  3. Hvis sensur kan ha noe for seg i et demokrati, hvor skal grensen gå for hva som er innenfor og utenfor? Hvem skal bestemme det?

  4. Hvis ikke sensur er løsningen, hva er alternativene?

Oppsummer i klassen

Vil du vite mer om temaet, kan du lytte til podkasten Opplysningsvesenet på Human-Etisk Forbund.

CC BY-SASkrevet av Tor Ivar Utvik.
Sist faglig oppdatert 09.08.2022

Læringsressurser

Ytringsfrihet, sensur og grenser