Ytringsfrihet, sensur og grenser
I den tverrfaglige læringsstien "Ytringsfrihet, sensur og grenser" skal du sette deg inn i hva som menes med ytringsfrihet, og hvilke begrensninger det er for ytringsfriheten. Et sentralt spørsmål i læringsstien er hvor grensene for ytringsfrihet går. Du skal også reflektere over og drøfte utfordringer med ytringsfriheten, og om sensur kan være en løsning.
En måte å tilnærme seg temaet på er å ta utgangspunkt i filmen Møt sensorene. Før du ser den, bør du ha satt deg inn i begrepet ytringsfrihet og jobbet med begrensninger og grenser for ytringsfrihet. Gjennom arbeidet skal du diskutere og problematisere forhold rundt ytringsfrihet.
Når du har fullført læringsstien, kan du fordype deg videre i temaet i ulike fag og i tverrfaglige oppgaver. Disse oppgavene kommer på slutten av læringsstien og heter "Fordyp deg videre".
Relevante fag: samfunnskunnskap, norsk, medie- og informasjonskunnskap 2, mediesamfunnet 2, historie, religion og etikk.
En annen måte å jobbe med dette temaet på kan være å gjøre det som et prosjekt over en avgrenset tidsperiode. Ytringsfrihet er et viktig og sentralt tema som berører læreplanene i forskjellige fag. Temaet egner seg derfor bra som utgangspunkt for et tverrfaglig samarbeid, og det åpner for at elevene kan tilnærme seg temaet fra ulike vinkler, i ulike fag.
Ulike opplegg om ytringsfrihet
I tillegg til dette opplegget finnes det tre andre opplegg på NDLA som handler om ulike sider ved temaet ytringsfrihet:
Relevante fag: samfunnskunnskap, norsk, engelsk, mediesamfunnet 1, mediesamfunnet 2, politikk og menneskerettigheter, sosialkunnskap.
Ytringsfrihet, karikaturer og demokrati
Relevante fag: samfunnskunnskap, norsk, mediesamfunnet 2, historie, religion og etikk.
Relevante fag: alle.