Kan en 16-åring redde klimaet? Det kan finnes flere svar på dette spørsmålet.
Begrunn svarene dine
Begrunn svarene dine ved å vise til fagstoff om klima og klimadebatten, definisjonsmakt og retorikk.
Sett gjerne opp argumentene dine i et skjema som dette:
Kan en 16-åring redde klimaet? | |
---|---|
Faglig begrunnelse | |
JA |
|
NEI | |
Egne tanker om spørsmålet | |
Gjenta øvelsen
- Klassen deler seg opp etter hvilket svar dere vil gi:
- De som vil svare ja, går til ett hjørne av klasserommet.
- De som vil svare nei, går til et annet hjørne.
- De som ikke vet, går til et tredje hjørne.
- I hvert hjørne: Begrunn for hverandre hvorfor dere valgte å svare henholdsvis ja, nei og vet ikke.
- Én fra hvert hjørne legger fram argumentene fra gruppa si. Lar du deg overbevise av det de andre gruppene sier, så bytt hjørne.
- Har dere fordelt dere annerledes nå enn dere gjorde før dere startet på læringsstien? Hvorfor / hvorfor ikke, tror du?
Vet du nå hva du kan gjøre?
Tenk over hva du har lært, og om det vil påvirke egne handlinger framover:
- Vil du endre levemåte?
- Vil du delta i klimadebatten?
- Har du tro på at du kan gjøre en forskjell?
Diskuter spørsmålene med en medelev og begrunn svarene dine
CC BY-SASkrevet av Marthe Moe.
Sist faglig oppdatert 21.02.2019