Prosjekt: 22. juli 2011
Om prosjektet
Dette prosjektet består av tre faser:
Gruppearbeid: Gruppene fordyper seg i ulike emner.
Deling: Gruppene deler det de har funnet ut, med klassen.
Individuelt arbeid: Hver elev skriver et oppsummerende refleksjonsnotat.
I refleksjonsnotatet skal dere bruke det dere har lært i gruppearbeidet og av de andre gruppene, slik at dere kan svare på noen sentrale spørsmål om 22. juli.
Hovedspørsmål
Gjennom prosjektet skal dere søke etter svar på følgende seks hovedspørsmål:
Hvorfor angrep Behring Breivik nettopp regjeringskvartalet og Utøya?
Hvordan taklet Norge krisen?
Hva ble konsekvensene av terrorangrepet?
Hvordan kunne et slikt angrep skje?
Hvordan kan vi hindre at noe liknende skjer igjen?
Hvordan påvirker terror og ekstremisme politisk deltakelse?
Relevante fag
Denne oppgaven kan jobbes med som et større prosjekt i ett eller flere fag. Relevante fag i dette prosjektet kan være
norsk
samfunnskunnskap
historie
religion og etikk
sosiologi og sosialantropologi
politikk og menneskerettigheter
historie og filosofi
kommunikasjon og kultur
psykologi
rettslære
mediefagene
Dere kan velge blant mange ulike fordypningsemner. Skal dere f.eks. jobbe med prosjektet i historie og i mediefag, velger dere de emnene som er mest relevante for disse fagene.
Fase 1: gruppearbeid
Jobb i grupper på 2–4 elever og fordel ulike fordypningsemner mellom gruppene. Dere finner forslag til fordypningsemner under.
Hver gruppe skal sette seg inn i fordypningsemnet sitt og forsøke å svare på hovedspørsmålene over, ut fra en faglig innfallsvinkel.
Vær oppmerksom på at ikke alle fordypningsemnene belyser samtlige hovedspørsmål. I noen tilfeller vil et fordypningsemne kanskje bare belyse to eller tre spørsmål.
Forslag til fordypningsemner
Ytringsfrihet og hatefulle ytringer
Mangfold og "multikulturalisme"
Radikalisering
Høyreekstremisme
Konspirasjonsteorier
Ekkokammer
Rasisme / islamofobi
Ondskap
Beredskap og overvåkning
Risiko og krise
Utenforskap
Psykisk helse
Terrorisme
Straff
Ofrene
Historiebruk og historieforfalskning
Minnesteder og minnemarkeringer
Historisk kontekst
22. juli i kunst og litteratur
Politisk engasjement blant ungdom
"Mer demokrati, mer åpenhet"
Mediedekning
Arbeiderpartiet (Ap)
Å møte hat med kjærlighet
Fase 2: deling
Gruppene skal dele det de har funnet ut med klassen. Dere kan for eksempel forberede en kort presentasjon og skrive en kort tekst som oppsummerer det dere har funnet ut.
Fase 3: individuelt arbeid
Til slutt skriver alle et individuelt refleksjonsnotat. I notatet skal dere forsøke å svare på de seks hovedspørsmålene. Det er viktig at dere får fram hva klassens samlede arbeid har vist av bredden og kompleksiteten i spørsmålene.