Hopp til innhold
Fagartikkel

Digitalt spill: Bad News

Spillet Bad News gir deg innsikt i hvordan falske nyheter spres gjennom teknikker som brukes i virkeligheten. I Bad News skal du lage og spre falske nyheter og få så mange følgere som mulig.

Bygg ditt eget imperium på falske nyheter!

Falske nyheter og desinformasjon er en stor utfordring i dagens samfunn. For å avsløre falske nyheter er det viktig med kritisk tenkning og identifikasjon av typiske teknikker som brukes for å spre usannheter på internett.

I spillet Bad News skal du ikke ta hensyn til sannhet, etikk og fakta. I spillet skal du skape falske nyheter, spre disse og gjøre hva som helst for å få flest følgere. Det betyr at du kan provosere, lyge, skremme og jukse for å oppnå målet ditt. Du skal bruke og bli kjent med teknikker som blir brukt i virkeligheten for å spre falske nyheter. Slik vil du bli bedre utrustet til å kjenne igjen falske nyheter på sosiale medier og på internett.

Lærerveiledning

Spillet tar omtrent 20 minutter.

Det er anbefalt at elevene først spiller én gang. Deretter diskuteres teknikkene fra spillet i plenum. Elevene bør gjennomføre spillet parvis og diskutere underveis hvordan de skal handle. Målet med spillet er å gjøre elevene bevisste på ulike kjente teknikker som brukes for å spre desinformasjon, og hvor lett det er å manipulere informasjon.

Her kan du laste ned lærerveiledning fra Medietilsynet:

Spill Bad News!

Spill Bad News på getbadnews.com.

Oppgave

  1. Hva tror du motiverer folk til å skape og spre falske nyheter?

  2. Lag din egen falske nyheter-historie (ikke mer enn 300 ord). Bruk minst tre teknikker basert på badges fra spillet for å gjøre historien din klikkverdig. Forklar hvorfor du valgte nettopp disse teknikkene.

  3. Hva har du lært etter å ha spilt Bad News og jobbet med oppgavene?

Til slutt – oppsummer i plenum.

Kilde

DROG, 2017. Bad News. https://www.getbadnews.com/#intro

Skrevet av Tor Ivar Utvik.
Sist faglig oppdatert 18.04.2022