Hopp til innhold

Fagstoff

Digitalt spill: Bad News

Spillet Bad News gir deg innsikt i hvordan falske nyheter spres gjennom teknikker som brukes i virkeligheten. I Bad News skal du lage og spre falske nyheter og få så mange følgere som mulig.
Person i profil med lang nese der ordet "news" er skrevet som del av den lange nesen. Manipulert foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Bygg ditt eget imperium på falske nyheter!

Falske nyheter og desinformasjon er en stor utfordring i dagens samfunn. For å avsløre falske nyheter er det viktig med kritisk tenkning og identifikasjon av typiske teknikker som brukes for å spre usannheter på internett.

I spillet Bad News skal du ikke ta hensyn til sannhet, etikk og fakta. I spillet skal du skape falske nyheter, spre disse og gjøre hva som helst for å få flest følgere. Det betyr at du kan provosere, lyge, skremme og jukse for å oppnå målet ditt. Du skal bruke og bli kjent med teknikker som blir brukt i virkeligheten for å spre falske nyheter. Slik vil du bli bedre utrustet til å kjenne igjen falske nyheter på sosiale medier og på internett.

Lærerveiledning

Spillet tar omtrent 20 minutter.

Det er anbefalt at elevene først spiller én gang. Deretter diskuteres teknikkene fra spillet i plenum. Elevene bør gjennomføre spillet parvis og diskutere underveis hvordan de skal handle. Målet med spillet er å gjøre elevene bevisste på ulike kjente teknikker som brukes for å spre desinformasjon, og hvor lett det er å manipulere informasjon.

Her kan du laste ned lærerveiledning fra Medietilsynet:

Filer

Spill Bad News!

Spill Bad News på getbadnews.com.

Oppgave

  1. Hva tror du motiverer folk til å skape og spre falske nyheter?

  2. Lag din egen falske nyheter-historie (ikke mer enn 300 ord). Bruk minst tre teknikker basert på badges fra spillet for å gjøre historien din klikkverdig. Forklar hvorfor du valgte nettopp disse teknikkene.

  3. Hva har du lært etter å ha spilt Bad News og jobbet med oppgavene?

Til slutt – oppsummer i plenum.

Kilde

DROG, 2017. Bad News. https://www.getbadnews.com/#intro

CC BY-SASkrevet av Tor Ivar Utvik.
Sist faglig oppdatert 18.04.2022

Læringsressurser

Konspirasjonsteorier og falske nyheter