Hopp til innhold
Fagartikkel

Om historie vg3 på NDLA

Historiefaget på NDLA ble revidert i samsvar med fagfornyelsen til skolestart 2022. I likhet med historie vg2 har også historie vg3 en temabasert emneinngang, i stedet for kronologisk. Dette er i henhold til de nye læreplanene i LK20.

Struktur og innhold

Vi i NDLA har valgt en tematisk tilnærming til historiefaget basert på læreplanen i historie i LK20. Temaene vi har valgt, går i det store og hele på tvers av vg2 og vg3 med ulike underemner på de to trinnene. Du vil fortsatt se at vg2 har fokus på eldre historie og vg3 på nyere historie, men det er flere lange linjer og flere sammenhenger enn tidligere.

I tillegg tilbyr vi en gjennomgang av de historiske periodene, så du får en oversikt før du skal jobbe med det temabaserte innholdet.

Emner

Dette er hovedemnene du finner på vg3:

  • Kilder, historiebevissthet og medborgerskap

  • Historiske perioder

  • Naturressurser og bærekraft

  • Demokrati, ideologier og medborgerskap

  • Folk, flytting og handel

  • Krig og konflikter

Det er flere kjente stikkord under disse emnene, som industrialisering, politiske ideologier, kolonialisme og verdenskrigene. Men du finner også nyere perspektiver, som hvordan bærekraft henger sammen med utnyttelse av naturressursene, hvordan ideologier og politiske omveltninger har påvirket demokratisk deltakelse, og om myndiggjøring og frigjøring i Norge og Sápmi. Når det gjelder krig og konflikter, er det nytt i læreplanen at vi skal se på hvordan ideologier og tankesett på 1900-tallet har bidratt til undertrykkelse og folkemord.

CC BY-SA 4.0Skrevet av Inga Berntsen Rudi.
Sist faglig oppdatert 14.06.2023