Ejercicios: ¿Qué y a qué hora comen los españoles?
¿A qué hora comen los españoles?
Jobb sammen med en medelev, og gå gjennom kortene med påstander til fagartikkelen om spanjoler og matvanene deres.
Les påstanden høyt, og oversett den til norsk. Trykk så på info-knappen for å se fasiten.
Avgjør sammen om påstanden er rett eller gal. Rett opp de påstandene som ikke stemmer. Snakk på spansk. Setningene under hjelper dere.
Sí, es verdad. Ja, det stemmer.
No es verdad. Det stemmer ikke.
El texto dice que... Teksten sier at ...
En el texto pone que... I teksten står det at ...
Når dere har formulert et svar, snur dere kortet. Les høyt det som står der, og oversett til norsk. Stemmer det overens med svaret deres? Gå så videre til neste kort.
Completa las frases con las palabras que faltan.
I oppgaven under ser du åtte utsagn som dreier seg om mat og matvaner.
Gå sammen i par, les setningene høyt, og oversett dem til norsk. Sammenlikn med fasiten i boksen Traducción som ligger under oppgaven.
Diskuter hvilke setninger dere mest sannsynligvis ville hørt i Spania, og hvilke dere ville hørt i Norge. Begrunn valgene deres. Prøv å bruke mest mulig spansk, men dere kan også snakke på norsk.
Flytt setningene til riktig land og sjekk om dere hadde rett.
Øv på å bøye spanske verb i presens. I oppgaven er det både regelrette og uregelrette verb, diftongerende verb og verb med vokalskifte.
Hvis du trenger litt hjelp, kan du ta en kikk på det som står i øvingsgrammatikken om regelrette verb, uregelrette verb og verb med diftongering eller vokalskifte.
De fleste spanske restauranter tilbyr en såkalt menú del día. Det er en fast meny, som regel tre retter, og serveres under dagens største måltid i Spania, la comida.
Jobb sammen to og to med menyen på bildet. Hvis det er vanskelig å lese menyen, bruker dere tekstalternativet i stedet.
Les menyen høyt for hverandre. Hvilke ord kjenner dere allerede til? Er det noen retter dere kan oversette umiddelbart, uten hjelp?
Midt på menyen, mellom rettene Champiñones al ajillo og Chuletas de cordero, er det en strek. Hva tror dere denne streken betyr? Hva betyr det som står nederst på menyen?
Oversett alle rettene til norsk. Det er lov å søke på nett. Ta også gjerne et bildesøk for å få et inntrykk av hvordan rettene ser ut. Sammenlikn med oversettelsen i boksen Los platos.
På menyen står det ikke hvilke dessertmuligheter restauranten tilbyr. Søk på nett etter typisk spanske desserter, og finn en eller to som dere har lyst å smake på.
Sett sammen deres egen treretters meny og presenter denne for ei annen gruppe eller i klassen.
Venninnene Ainhoa og Candela spiser på restaurant. Se på videoen før du gjør oppgavene. Tekstversjonen av dialogen finner du i boksen Transcripción under videoen.
A: ¿Verdadero o falso?
B: Contesta las preguntas
Jobb sammen to og to.
Les spørsmålet, og oversett det til norsk.
Klikk på info-knappen for å få et oversettelsesforslag.
Formuler et svar på spansk, snu kortet og sammenlikn med svaret på baksida av kortet. Fortsett med neste kort.
C: ¡Actuad!
Jobb i grupper på tre og øv på å bestille og ta imot bestilling. Fordel rollene (kelner, Ainhoa og Candela), lær replikkene fra første del av videoen utenat, og framfør dialogen. Rollespillet slutter når maten er bestilt.
Dere kan også bruke videoen som mal for å lage deres egen dialog og framføre den.