Hopp til innhold
Øvelse

Introducción: La vida cotidiana

Levantarse, desayunar y después ir al instituto o al trabajo. Así es la vida cotidiana para muchas personas. Ahora puedes repasar palabras y frases importantes para hablar de tus rutinas, tareas y actividades de ocio en español.

1. Actividades diarias

Husker du viktige verb som du trenger for å snakke om daglige rutiner? Finn riktig oversettelse for de spanske verba under.

2. ¿Qué hora es?

Hva viser klokka?

Jobb sammen to og to.

  • Elev A peker på klokkeslettet og spør: "¿Qué hora es?"

  • Elev B svarer på spansk, for eksempel: "Son las ocho y diez."

  • Elev A snur kortet og leser høyt det som står der. Er det likt det elev B har svart?

  • Gå til neste kort og bytt rollene.

Gå gjerne gjennom hele settet to ganger.

Digitale klokkeslett

Det er mulig å lese digitale klokkeslett slik de står, men det brukes veldig sjelden. Vanligvis sier vi klokkesletta på samme måte uansett om det er ei analog eller ei digital klokke. Et eksempel: 14:55 kan sies las catorce horas y cincuenta y cinco minutos (fjorten femtifem), men det er vanligere å si las tres menos cinco (fem på tre).

Kan du sette sammen klokkesletta med hvordan vi sier dem?

3. ¿Cuándo?

Når du skal fortelle om rutinene dine, er det viktig å kunne ord og uttrykk om tid. Gjør gjerne oppgavene flere ganger, og prøv å få alt riktig.

4. Una encuesta rapidísima

Lag en kjapp spørreundersøkelse i klassen ved å stille disse fem spørsmåla til fem ulike medelever. Noter svara du får. Du kan gjerne bruke vedlagt skjema til dette.

  1. ¿Eres una persona o ?

  2. ¿Desayunas por las mañanas?

  3. ¿Cómo vas al instituto?
    (en coche, autobús, tren, bicicleta, patinete eléctrico, o a pie)

  4. ¿Sueles llevar o comprar tu almuerzo?

  5. ¿Los fines de semana te gusta más descansar o hacer muchas actividades?

Når du er ferdig, skriver du et kort sammendrag der du oppsummer hva personen du snakket med sist, sa. Begynn slik: "X es una persona..." Les sammendraget høyt for personen du sitter sammen med.

CC BY-SA 4.0Skrevet av Rebecca Elisabeth Mohr Tovslid.
Sist faglig oppdatert 14.06.2023