Introducción: La vida cotidiana
Husker du viktige verb som du trenger for å snakke om daglige rutiner? Finn riktig oversettelse for de spanske verba under.
Hva viser klokka?
Jobb sammen to og to.
Elev A peker på klokkeslettet og spør: "¿Qué hora es?"
Elev B svarer på spansk, for eksempel: "Son las ocho y diez."
Elev A snur kortet og leser høyt det som står der. Er det likt det elev B har svart?
Gå til neste kort og bytt rollene.
Gå gjerne gjennom hele settet to ganger.
Digitale klokkeslett
Det er mulig å lese digitale klokkeslett slik de står, men det brukes veldig sjelden. Vanligvis sier vi klokkesletta på samme måte uansett om det er ei analog eller ei digital klokke. Et eksempel: 14:55 kan sies las catorce horas y cincuenta y cinco minutos (fjorten femtifem), men det er vanligere å si las tres menos cinco (fem på tre).
Kan du sette sammen klokkesletta med hvordan vi sier dem?
Når du skal fortelle om rutinene dine, er det viktig å kunne ord og uttrykk om tid. Gjør gjerne oppgavene flere ganger, og prøv å få alt riktig.
Lag en kjapp spørreundersøkelse i klassen ved å stille disse fem spørsmåla til fem ulike medelever. Noter svara du får. Du kan gjerne bruke vedlagt skjema til dette.
¿Eres una persona madrugadora o trasnochadora?
¿Desayunas por las mañanas?
¿Cómo vas al instituto?
(en coche, autobús, tren, bicicleta, patinete eléctrico, o a pie)¿Sueles llevar o comprar tu almuerzo?
¿Los fines de semana te gusta más descansar o hacer muchas actividades?
Når du er ferdig, skriver du et kort sammendrag der du oppsummer hva personen du snakket med sist, sa. Begynn slik: "X es una persona..." Les sammendraget høyt for personen du sitter sammen med.