Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Introducción: La vida cotidiana

Levantarse, desayunar y después ir al instituto o al trabajo. Así es la vida cotidiana para muchas personas. Ahora puedes repasar palabras y frases importantes para hablar de tus rutinas, tareas y actividades de ocio en español.
Polaroidbilder av hverdagslige gjøremål, som tannpuss, mat, jogging, studier, Netflix og klokkealarm. Bildene henger på ei korktavle. Foto.

1. Actividades diarias

Husker du viktige verb som du trenger for å snakke om daglige rutiner? Finn riktig oversettelse for de spanske verba under.

2. ¿Qué hora es?

Hva viser klokka?

Jobb sammen to og to.

  • Elev A peker på klokkeslettet og spør: "¿Qué hora es?"

  • Elev B svarer på spansk, for eksempel: "Son las ocho y diez."

  • Elev A snur kortet og leser høyt det som står der. Er det likt det elev B har svart?

  • Gå til neste kort og bytt rollene.

Gå gjerne gjennom hele settet to ganger.

Digitale klokkeslett

Det er mulig å lese digitale klokkeslett slik de står, men det brukes veldig sjelden. Vanligvis sier vi klokkesletta på samme måte uansett om det er ei analog eller ei digital klokke. Et eksempel: 14:55 kan sies las catorce horas y cincuenta y cinco minutos (fjorten femtifem), men det er vanligere å si las tres menos cinco (fem på tre).

Kan du sette sammen klokkesletta med hvordan vi sier dem?

3. ¿Cuándo?

Når du skal fortelle om rutinene dine, er det viktig å kunne ord og uttrykk om tid. Gjør gjerne oppgavene flere ganger, og prøv å få alt riktig.

4. Una encuesta rapidísima

Lag en kjapp spørreundersøkelse i klassen ved å stille disse fem spørsmåla til fem ulike medelever. Noter svara du får. Du kan gjerne bruke vedlagt skjema til dette.

  1. ¿Eres una persona o ?

  2. ¿Desayunas por las mañanas?

  3. ¿Cómo vas al instituto?
    (en coche, autobús, tren, bicicleta, patinete eléctrico, o a pie)

  4. ¿Sueles llevar o comprar tu almuerzo?

  5. ¿Los fines de semana te gusta más descansar o hacer muchas actividades?

Når du er ferdig, skriver du et kort sammendrag der du oppsummer hva personen du snakket med sist, sa. Begynn slik: "X es una persona..." Les sammendraget høyt for personen du sitter sammen med.

Filer

CC BY-SASkrevet av Rebecca Elisabeth Mohr Tovslid.
Sist faglig oppdatert 14.06.2023

Læringsressurser

Mis rutinas diarias