Hopp til innhold
Øvelse

Ejercicios: Un día en mi vida

Trabaja con ejercicios después de haber leído el texto "Un día en mi vida".

1. ¿Qué es lo correcto?

Hva er riktig? Kryss av.

2. Preguntas sobre el texto

Jobb sammen to og to. Bytt på å lese spørsmåla høyt og å svare på dem. Snakk spansk hele tida, og husk å bruke fullstendige setninger. Sammenlikn med løsningsforslaget under når dere har svart på alle spørsmåla.

  1. ¿Qué hace Marco por la mañana?

  2. ¿Qué pasa cuando hay mucha nieve?

  3. ¿Qué hace en el recreo?

  4. ¿Quién está en casa por la tarde cuando Marco llega del instituto?

  5. ¿A qué hora se acuesta por la noche?

  6. ¿Por qué trabaja con las tareas escolares también los fines de semana?

Løsningsforslag

Løsningsforslag

  1. Por la mañana se levanta, se ducha, prepara su mochila y su almuerzo, desayuna, se cepilla los dientes y sale hacia la escuela.

  2. Cuando hay mucha nieve tiene que caminar hacia la escuela (en vez de ir en bicicleta).

  3. En el recreo almuerza en la cafetería y habla con sus amigos.

  4. No hay nadie en casa, excepto el perro de Marco, que se llama Río.

  5. Marco se acuesta alrededor de las diez y media de la noche.

  6. Trabaja con las tareas escolares los fines de semana porque quiere sacar buenas notas.

På spansk bruker vi por la mañana eller por las mañanas, por la tarde eller por las tardes og så videre om hverandre for det vi pleier å gjøre i hverdagen.

3. Actividades diarias

Jobb sammen to og to. Bruk kun én pc. Øv på å bruke verb som forteller om daglige rutiner og aktiviteter.

  • Elev A leser høyt det som står på norsk under bildet. Elev B oversetter fra norsk til spansk. Trykk på info-knappen for å få litt hjelp.

  • Elev A snur kortet og leser fasiten høyt. Er det det samme som elev B nettopp sa?

  • Fortsett med neste kort. Når dere har kommet til kort 6, bytter dere roller.

  • Hvis dere har tid: Begynn forfra. Nå er det elev B som starter å lese på norsk, og elev A som oversetter.

4. ¿A qué hora...?

Fortsett å jobbe sammen to og to med glosene fra oppgave 3. Nå skal dere spørre hverandre når (hvilket klokkeslett) dere gjør aktivitetene som står på korta. Husk å tilpasse bøyningen av verbet der det trengs!

  • Elev A stiller første spørsmål, altså ¿A qué hora te despiertas? Elev B svarer for eksempel Me despierto a las seis y media.

  • Elev A fortsetter å stille spørsmål, og elev B fortsetter å svare.

  • Når dere er ferdig med alle korta, starter dere på nytt. Nå er det elev B som stiller spørsmål, og elev A som svarer.

5. Las rutinas y los verbos reflexivos

Mange av verba som vi bruker for å snakke om daglige rutiner, er refleksive på spansk. Kan du finne riktig oversettelse for verba i oppgaven under?

6. Conjugar los verbos reflexivos

Hvis du ikke husker hvordan vi bøyer refleksive verb på spansk, kan du ta en kikk på bøyningsskjemaet før du begynner på oppgavene.

7. Expresiones de tiempo

Når du skal fortelle om daglige rutiner, trenger du tidsuttrykk. Tidsuttrykk forteller når eller hvor ofte ting skjer. Her repeterer du noen av de mest vanlige uttrykka. Gjør gjerne oppgavene flere ganger, og prøv å få alt riktig.

8. ¿Cuál es el orden correcto?

Setningene står i feil rekkefølge. Kan du sortere dem slik at de blir til en sammenhengende tekst som forteller om en vanlig dag?

Oversett teksten til norsk når du er ferdig med å sortere setningene. Sammenlikn med fasiten under.

Fasit

Oversettelse av teksten

Jeg våkner klokka kvart på sju. Fem minutter senere står jeg opp og går på badet. Etter å ha dusjet kler jeg meg og spiser frokost sammen med foreldrene mine og broren min. Klokka kvart på åtte går jeg ut av huset og ankommer skolen fem på åtte. I friminutt/storefri spiser jeg lunsjen min og snakker med vennene mine. Undervisningen/timene er ferdig klokka tre på ettermiddagen. Etter timene/undervisningen drar jeg hjem, går tur med hunden min og gjør leksene mine. Familien min og jeg spiser middag mellom klokka fem og seks på ettermiddagen. På kvelden, før jeg sover, liker jeg å se en eller to episoder av favorittserien min.

CC BY-SA 4.0Skrevet av Rebecca Elisabeth Mohr Tovslid.
Sist faglig oppdatert 22.06.2023