Ejercicios: Un día en mi vida
Hva er riktig? Kryss av.
Jobb sammen to og to. Bytt på å lese spørsmåla høyt og å svare på dem. Snakk spansk hele tida, og husk å bruke fullstendige setninger. Sammenlikn med løsningsforslaget under når dere har svart på alle spørsmåla.
¿Qué hace Marco por la mañana?
¿Qué pasa cuando hay mucha nieve?
¿Qué hace en el recreo?
¿Quién está en casa por la tarde cuando Marco llega del instituto?
¿A qué hora se acuesta por la noche?
¿Por qué trabaja con las tareas escolares también los fines de semana?
Jobb sammen to og to. Bruk kun én pc. Øv på å bruke verb som forteller om daglige rutiner og aktiviteter.
Elev A leser høyt det som står på norsk under bildet. Elev B oversetter fra norsk til spansk. Trykk på info-knappen for å få litt hjelp.
Elev A snur kortet og leser fasiten høyt. Er det det samme som elev B nettopp sa?
Fortsett med neste kort. Når dere har kommet til kort 6, bytter dere roller.
Hvis dere har tid: Begynn forfra. Nå er det elev B som starter å lese på norsk, og elev A som oversetter.
Fortsett å jobbe sammen to og to med glosene fra oppgave 3. Nå skal dere spørre hverandre når (hvilket klokkeslett) dere gjør aktivitetene som står på korta. Husk å tilpasse bøyningen av verbet der det trengs!
Elev A stiller første spørsmål, altså ¿A qué hora te despiertas? Elev B svarer for eksempel Me despierto a las seis y media.
Elev A fortsetter å stille spørsmål, og elev B fortsetter å svare.
Når dere er ferdig med alle korta, starter dere på nytt. Nå er det elev B som stiller spørsmål, og elev A som svarer.
Mange av verba som vi bruker for å snakke om daglige rutiner, er refleksive på spansk. Kan du finne riktig oversettelse for verba i oppgaven under?
Hvis du ikke husker hvordan vi bøyer refleksive verb på spansk, kan du ta en kikk på bøyningsskjemaet før du begynner på oppgavene.
Når du skal fortelle om daglige rutiner, trenger du tidsuttrykk. Tidsuttrykk forteller når eller hvor ofte ting skjer. Her repeterer du noen av de mest vanlige uttrykka. Gjør gjerne oppgavene flere ganger, og prøv å få alt riktig.
Setningene står i feil rekkefølge. Kan du sortere dem slik at de blir til en sammenhengende tekst som forteller om en vanlig dag?
Oversett teksten til norsk når du er ferdig med å sortere setningene. Sammenlikn med fasiten under.