Sjekk om du husker ordklassene! Repeter først, og gjør så øvingene.
Om ordklasser
Hva skiller ordklassene fra hverandre?
Vi deler inn ordene i språket i grupper som vi kaller ordklasser. Når vi deler inn ordene, ser vi på tre slags egenskaper ved dem:
om de kan bøyes
hva slags betydning de har
om de kan være selvstendige setningsledd (men det er ikke det sentrale her)
Oversikt over de ti ordklassene
Substantiv er navn på personer, dyr og ting. Substantiv kan bøyes, for eksempel en penn – flere penner.
Verb er ord som beskriver ei handling, en prosess eller en tilstand, for eksempel å hoppe, å rødme, å hvile. De kan bøyes, for eksempel å gå, går, gikk, har gått.
Adjektiv er ord som beskriver en egenskap ved noen eller noe. Adjektiv kan bøyes, for eksempel adjektivet "pen" i en pen kjole, et pent sjal, tre pene blomster.
Pronomen er ord som erstatter substantiv eller substantivfraser: Jenta var glad – Hun var glad. Foreldrene hans har kommet – De har kommet.
Adverb er småord som står til verbet og forteller når, hvor og hvordan noe skjer, for eksempel snart, her, fort. Adverb kan også stå til et adjektiv eller et adverb, som i setningen "De er veldig snille", hvor adverbet "veldig" står til adjektivet "snille".
Preposisjoner er småord som ikke bøyes. De står foran et substantiv eller pronomen: i byen, etter ferien, med glede, for oss.
Bestemmerord står sammen med et substantiv og bestemmer det nærmere. Bestemmerord er mengdeord, pekeord og eiendomsord, for eksempel en, den, dette, min.
Konjunksjoner binder sammen sidestilte ord, setningsledd eller hele setninger. Slike bindeord er og, eller, men, for, så. Eksempelsetninger: Kaffe eller te? Rafael lager maten, men jeg hjelper til.
Subjunksjoner er ord som innleder leddsetninger. Eksempler er fordi, at, om, som, da, når, dersom, hvis, før, enda.
Interjeksjoner er ubøyelige, de har alltid samme form. Eksempler: Huff! Ja!
1. Oversikt over ordklassene
2. Substantiv
Tekstalternativ til marker substantivene (norsk)
Marker alle substantivene.
Madrid er hovedstaden i Spania.
Jeg bor i et hvitt hus.
Familien min har to kjæledyr: en katt og en hund.
Det er viktig å ta vare på planeten.
I regnskogen er det mange dyr og planter.
Bussen kommer nesten alltid for sent.
Fasit:
Madrid, hovedstaden, Spania
hus
familien, kjæledyr, katt, hund
planeten
regnskogen, dyr, planter
bussen
Tekstalternativ til marker substantivene (spansk)
Finn alle substantivene i setningene under.
Madrid es la capital de España.
Vivo en una casa blanca.
Mi familia tiene dos mascotas: un perro y un gato.
Es importante cuidar el planeta.
En la selva hay muchos animales y plantas.
El bus casi siempre llega tarde.
Fasit:
Madrid, capital, España
casa
familia, mascotas, perro, gato
planeta
selva, animales, plantas
bus
3. Adjektiv
Tekstalternativ til marker adjektivene (norsk)
Finn alle adjektivene i setningene under.
Madrid er en stor by.
Jeg bor i et lite, hvitt hus.
Familien min har to vakre hunder.
Vi bor på en blå planet.
I den tropiske regnskogen er det ville dyr og eksotiske planter.
Bussen er veldig treig, den kommer alltid for sent.
Fasit:
stor
lite, hvitt
vakre
blå
tropiske, ville, eksotiske
treig
Tekstalternativ til marker adjektivene (spansk)
Finn alle adjektivene i setningene under.
Madrid es una ciudad grande.
Vivo en una casa pequeña y blanca.
Mi familia tiene dos perros lindos.
Vivimos en un planeta azul.
En la selva tropical hay animales silvestres y plantas exóticas.
El bus es muy lento, siempre llega tarde.
Fasit:
grande
pequeña, blanca
lindos
azul
tropical, silvestres, exóticas
lento
4. Pronomen
Tekstalternativ til marker pronomenene (norsk)
Finn alle pronomenene i setningene under.
Du er min beste venn.
Jeg bor i et lite, hvitt hus.
Familien min har to katter, de er fine.
Vi liker å reise.
Hun er spansk.
Dere kommer alltid for sent.
Fasit:
du
jeg
de
vi
hun
dere
Tekstalternativ til marker pronomenene (spansk)
Finn alle pronomenene i setningene under.
Tú eres mi mejor amigo.
Yo vivo en una casa pequeña y blanca.
Mi familia tiene dos perros, ellos son lindos.
Nos gusta viajar.
Ella es española.
Vosotros siempre llegáis tarde.
Fasit:
tú
yo
ellos
nos
ella
vosotros
5. Verb
Tekstalternativ til marker verbene (norsk)
Finn alle verbene i setningene under.
Nordmenn spiser mye brød.
Hun heter Lola og er min beste venn.
Spania er sør i Europa.
Bussen kommer alltid for sent.
Jeg har en hund og en katt.
Vi liker å lese og skrive.
Fasit:
spiser
heter, er
er
kommer
har
liker, lese, skrive
Tekstalternativ til marker verbene (spansk)
Finn alle verbene i setningene under.
Los noruegos comen mucho pan.
Ella se llama Lola y es mi mejor amiga.
España está en el sur de Europa.
El bus siempre llega tarde.
Tengo un gato y un perro.
Nos gusta leer y escribir.
Fasit:
comen
llama, es
está
llega
tengo
gusta, leer, escribir
6. Adverb
Tekstalternativ til marker adverbene (norsk)
Finn alle adverbene i setningene under.
Jeg leser aldri bøker.
Min far synger dårlig.
Om sommeren reiser vi alltid til et nytt sted.
Skolen begynner vanligvis klokka 8.
Vi slutter snart.
Hunden oppfører seg bra.
Fasit:
aldri
dårlig
alltid
vanligvis
snart
bra
Tekstalternativ til marker adverbene (spansk)
Finn alle adverbene i setningene under.
Yo nunca leo libros.
Mi padre canta mal.
En verano siempre viajamos a un lugar nuevo.
La escuela normalmente empieza a las 8:00.
Terminamos pronto.
El perro se comporta bien.
Fasit:
nunca
mal
siempre
normalmente
pronto
bien
7. Preposisjoner
Tekstalternativ til marker preposisjonene (norsk)
Vi drar til stranda.
Jeg er fra Norge.
Vi snakker med Juan.
Denne gaven er til deg.
Barcelona er i Catalonia.
Fasit:
til
fra
med
til
i
Tekstalternativ til marker preposisjonene (spansk)
Finn preposisjonene i setningene under:
Vamos a la playa.
Soy de Noruega.
Hablamos con Juan.
Este regalo es para ti.
Barcelona está en Cataluña.
Fasit:
a
de
con
para
en
8. Bestemmerord
Tekstalternativ til marker bestemmerordene (norsk)
Finn alle bestemmerordene i setningene under.
Jakka er min.
I nabolaget vårt er det mange hus.
Mange mennesker har lest denne boka.
Hun snakker ikke med noen av naboene sine.
Fasit:
min
vårt
denne
noen, sine
Tekstalternativ til marker bestemmerordene (spansk)
Finn alle bestemmerordene i setningene under.
La chaqueta es mía.
En nuestro barrio hay muchas casas.
Mucha gente ha leído ese libro.
Ella no habla con ninguno de sus vecinos.
Fasit:
mía
nuestro
ese
ninguno, sus
9. Konjunksjoner og subjunksjoner
Tekstalternativ til marker konjunksjonene og subjunksjonene (norsk)
Finn konjunksjonene og subjunksjonene i setningene.
Vi liker bøker og filmer.
Jeg har sagt at jeg ikke liker sjokolade.
Han kan ikke komme fordi han er bortreist.
Det regner, men det er ikke kaldt.
Kom på festen hvis du kan.
Foretrekker du sommeren eller vinteren?
Fasit:
og
at
fordi
men
hvis
eller
Tekstalternativ til marker konjunksjonene og subjunksjonene (spansk)
Finn konjunksjonene og subjunksjonene i setningene.