Bruk ulike teknikker for idéutvikling
Oppgave 1: ABC-metoden
Bruk ABC-metoden for å skrive ned saker eller emner som er relevante for en bestemt tid på året. Du kan velge en høytid (som påske, jul, id), en årstid (vinter, vår, sommer, høst), eller en fast årlig begivenhet.
- Klargjør ABC-skjemaet ditt og sett av 15 minutter til å fylle ut flest mulig ord.
- Få en klassekamerat til å plukke ut fem ord blant dem du har skrevet ned.
- Velg så ut to av de ordene klassekameraten din har valgt.
Relatert innhold
Oppgave 2: tankekart
Bruk et tankekart til å myldre fram en idé om hvordan man kan få elever til å inkludere hverandre sosialt i skolehverdagen. Bruk 10 minutter alene og 10 minutter sammen med en eller to andre. Hjelp hverandre med å bygge ut tankekartene.
Relatert innhold
Oppgave 3: rollespill
Gå sammen to og to. Bruk metoden «pessimisten versus optimisten» til å myldre fram tre ideer til design av en emballasje for enten melk eller en drikk laget av bær, for eksempel jordbærjus, bringebærnektar eller blåbærsaft.
- Optimisten starter og foreslår fenomenale løsninger.
- Pessimisten har ansvar for å finne utfordringene i de fenomenale ideene.
- Etter 5 minutter bytter dere om på rollene.
- Bytt grupper og gjør samme runde en gang til.
- Noter ned pluss- og minusfaktorene som kom fram i dialogen, slik du husker det.
Relatert innhold
Oppgave 4: visualisering av idé med fyrstikkskisser
- Velg en idé som kom fram da du jobbet med tankekartet.
- Tegn fem fyrstikkskisser.
- Plukk ut en skisse og vis den til en klassekamerat.
- Forklar skissen, og begrunn hvorfor du valgte nettopp denne.
Relatert innhold
Oppgave 5: stemningsplansje
Velg en årstid og lag en stemningsplansje (moodboard) som illustrerer ditt forhold til denne årstida. Ikke bruk ord, bruk bare visuelle elementer. Du kan gjøre det med saks og papir eller digitalt. Avtal med læreren hvordan du skal presentere stemningsplansjen din.