Hopp til innhold
Fagartikkel

Produktsortiment

Ulike jakker, gensere, bukser, T-skjorter, undertøy og sokker er et eksempel på et produktsortiment du kan finne i en klesbutikk. Med et produktsortiment mener vi det totale antallet produktgrupper og produktvarianter en selger tilbyr i et marked.

Sortiment

De produktene en klesbutikk tilbyr, kalles butikkens sortiment. Gensere i en klesbutikk er et eksempel på en produktgruppe. Produktgrupper er produkter som dekker det samme behovet, og som selges gjennom tilsvarende kanaler. Merkevaren Jordan har tannbørster og andre munnhygieneprodukter, oppvaskbørster og malerverktøy som sine produktgrupper.

Produktvarianter er ulike typer av produkter i en produktgruppe. Ullgensere, collegegensere og hettegensere er eksempler på noen produktvarianter innenfor produktgruppen gensere i en klesbutikk.

For en virksomhet er det viktig å ta strategiske valg om sortimentet, som for eksempel om virksomheten skal satse i bredden, i dybden eller begge deler.

Sortimentsbredde

Vi bruker begrepet sortimentsbredde når vi snakker om hvor mange forskjellige produktgrupper en virksomhet tilbyr. En klesbutikk har ofte stor sortimentsbredde med produktgrupper som gensere, bukser, T-skjorter, undertøy, sokker og tilbehør.

Sortimentsdybde

Med sortimentsdybde mener vi hvor mange forskjellige produkter eller varianter av produkter som finnes innenfor en og samme produktgruppe. Mange klesbutikker har både stor sortimentsbredde og sortimentsdybde. Innenfor for eksempel produktgruppen bukser kan det være mange varianter.

Innenfor produktgruppen munnhygiene har Jordan mange forskjellige tannbørster og dessuten produkter som tungebørste, tanntråd, tannpirkere og så videre. Til sammen utgjør alle disse produktene dybden i produktgruppen munnhygiene hos Jordan.

Konsistens

Hvor godt produktgruppene henger sammen, kaller vi konsistens. Konsistensen mellom produktgruppene hos Jordan er basert på børster, selv om børstene har ulike bruksområder.

Også en butikk som selger klær, sko og hverdagssmykker, har et sortiment med god konsistens fordi disse produktgruppene utfyller hverandre. Hvis en butikk derimot selger kosmetikk, biler og maling, er konsistensen heller dårlig, fordi det ikke finnes noen naturlig sammenheng mellom de tre produktgruppene.