SWOT-analyse. Er idéen liv laga?
SWOT
SWOT er et analyseverktøy som brukes til å vurdere de sterke og svake sidene ved en idé. Forkortelsen SWOT kommer av de engelske orda strenghts, weaknesses, opportunities og threats. På norsk blir dette oversatt til:
styrker
svakheter
muligheter
trusler
Vurder idéen deres med SWOT
Nå skal dere bruke SWOT-analyse til å vurdere en idé dere har. Bruk for eksempel ressursen Kreativitetsøvelse: Slumpord for å få fram gode idéer, eller bruk andre idéer dere ønsker å gå videre med.
Her er forslag til punkter som kan være aktuelle å ta med i en SWOT - analyse:
Hvilke styrker har idéen?
Med styrker mener vi sider ved idéen som gir fordeler i forhold til andre idéer eller eksisterende produkter. Dette kan være at
idéen gir konkurransefordeler, og det er noe som skiller idéen fra andre produkter eller tjenester på markedet
dere har god kompetanse på den aktuelle idéen i gruppa, og dere utfyller hverandre godt
idéen er lett å markedsføre og selge
det finnes et bra kundegrunnlag
det er god tilgang på lokale råvarer eller tjenestemuligheter
dere har nødvendig utstyr til å gjennomføre idéen
beliggenhet for bedriften er velegnet
det er gode muligheter for å få finansiering
Hvilke svakheter har idéen?
Svakheter er faktorer som gir en ulempe i forhold til konkurrenter: Eksempler på svakheter kan være at
det finnes liknende produkter på markedet fra før
det er manglende kompetanse i gruppa, og det blir vanskelig å realisere idéen
det er utfordringer med å skaffe utstyr
det er utfordringer med å skaffe råvarer
det er et lite marked, og kundegrunnlaget er dårlig
det er utfordringer med finansiering
beliggenheten for bedriften ikke egner seg
Hvilke muligheter har idéen?
Faktorer dere kan utnytte for å få en fordel, kan være at idéen har
markedsfordeler
potensial for videreutvikling
gode salgsmuligheter
mulighet for å nyte godt av støtteordninger
Hvilke trusler/utfordringer møter idéen?
Trusler eller utfordringer som kan skape problemer for gjennomføringa av idéen, kan være
konkurranse fra liknende produkter eller tjenester i markedet
nye lover og regler
finansiering
at produksjonen er vær- og/eller sesongavhengig
Bruk gjerne tabellen under når dere skal analysere idéen deres. Klikk på pluss-tegnet for å legge til aktuelle punkter for idéen dere analyserer. Til slutt kan dere eksportere det dere har skrevet, inn i et dokument og gjøre eventuelle justeringer i layout. Dere har laget deres egen SWOT-analyse!
Kilder
Distriktssenteret. (u.å.). SWOT-analyse. Hentet 18. desember 2023 fra https://distriktssenteret.no/digitale-verktoy/swot-analyse/
Skape. (u.å.). SWOT-analyse mal. Hentet 18. desember 2023 fra https://www.skape.no/maler/swot-analyse-mal