Hopp til innhold

Oppgave

Haakon Magnus abdiserer

I novella "Venteværelset" av Demian Vitanza møter vi kronprinsen som skal overta et land han har forakt for. Hva er det han misliker ved landet vårt? Og hva hadde skjedd om Vitanzas Haakon hadde møtt Bjørnstjerne Bjørnson i ferd med å skrive "Ja, vi elsker"?

LK20
En smilende kronprins Haakon Magnus i uniform. Foto.

Den virkelige Haakon Magnus smiler og er tilsynelatende fornøyd med tilværelsen som kommende konge. Men hvordan framstiller Demian Vitanza kronprinsen?

Del 1: Diskuter monarkiet og Norge

Diskuter i klassen:

  1. Hvis det hadde vært folkeavstemning om avskaffelse av monarkiet i morgen, hva hadde dere stemt? De som ønsker å beholde monarkiet, reiser seg, mens de som ønsker å avskaffe det, blir sittende.
  2. Hvilke argumenter for og mot monarkiet har dere? Diskuter i plenum.
  3. Diskuter de to påstandene under:

    • Jeg er stolt av å være nordmann. Norge er et eksempel på et perfekt land.
    • Nordmenn er selvhøytidelige nasjonalister som tror de er bedre enn andre.

Del 2: Les novella

Les novella "Venteværelset" av Demian Vitanza. Etterpå skal du svare på spørsmålene under:

  1. Hvorfor tviler kronprins Haakon Magnus på om han vil overta som konge?
  2. Skriv ned alle momentene kronprinsen peker på som han mener indikerer at noe er galt ved landet vårt.
  3. Novella er lagt til framtida. Hvordan bruker forfatteren dette virkemiddelet for å kritisere nordmenns holdninger til innvandrere?

Del 3: Diskuter novella

Er dere enige i den kritikken av Norge som kommer fram i teksten? Begrunn.

Del 4: Sammenlign novella med nasjonalsangen vår

Sammenlign framstillinga av det norske og nordmannen i novella "Venteværelset" og "Ja, vi elsker". Legg vekt på

  • hva forfatterne trekker fram som typisk norsk
  • hvordan tekstene framstiller nordmenn

Del 5: Tekst i kontekst

Hvordan preger konteksten framstillinga av Norge i de to tekstene? Utforsk dette ved å lese et intervju og se en kort film.

  1. Les intervjuet med Demian Vitanza i VG om hvorfor han ble provosert over å bli bedt om å skrive om "det norske".
  2. Se filmen om nasjonalsangen og nasjonalromantikken under. Skriv ned momenter som kan forklare hvorfor nasjonalsangen vår ble som den ble.
  3. I filmen blir ungdommer intervjua om hva som kjennetegner kulturen vår. Finn momenter som
    • støtter Bjørnstjerne Bjørnsons framstilling av det norske
    • støtter Demian Vitanzas framstilling av det norske

Del 6: Hva om Bjørnstjerne og Haakon Magnus møttes?

Se for dere at den tvilende Haakon Magnus, hovedpersonen i Vitanzas novelle, drar tilbake i tid til 1850-tallet da Bjørnstjerne Bjørnson skriver "Ja, vi elsker". Han sitter ved skrivebordet sammen med Bjørnstjerne og prøver å påvirke ham til å endre på utkastet sitt til sangen.

Alternativ 1: Lag en muntlig dialog mellom Bjørnstjerne Bjørnson og Haakon Magnus som viser den konflikten som oppstår mellom nasjonalromantikeren Bjørnson og nasjonalkritikeren Haakon Magnus.

Framfør foran klassen

Alternativ 2: Skriv dialogen mellom Bjørnstjerne Bjørnson og Haakon Magnus. Veksle mellom replikker og handlingsreferat. Hovedfokuset skal være på den konflikten som oppstår mellom Bjørnson som ønsker å hylle nasjonen og Haakon Magnus som tviler på at Norge og nordmenn er noe å være stolt av.

Bruk gjerne tips fra artikkelen under om hvordan du kan sette opp teksten din.

Sist oppdatert 20.11.2020
Skrevet av Åsa Abusland

Læringsressurser

Naturen og mennesket

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter

Kildemateriale