Diktet "Hestene står i regnet" ble skrevet av Astrid Hjertenæs Andersen i 1948, men er kanskje mer aktuelt enn noen gang. Hvilke lengsler og følelser beskriver diktet? Og hva sier det om det å være menneske?

Del 1: En hest i regnet
Diktet du skal lese har "hester i regn" som motiv. Før du leser diktet, skal du prøve å beskrive hvilke følelser hester som står i regnet utløser hos deg.
Se på bildet av hesten i regnet øverst på denne sida. Beskriv hesten. Hva slags blikk har den? Hvilken sinnstilstand virker den å være i? Hvordan er omgivelsene rundt den?
Se videoen under. Beskriv alle følelsene filmen vekker i deg. Beskriv også hestene – hvordan ser de ut til å ha det der de står i regnet?
Sammenlikn svara dine med svara til andre i klassen.
Diskuter: Klarte dere å se filmen av hestene uten å bli rastløse? Eller spredte det seg en uro i dere? I så fall – hvorfor?
Synstolkning av video
Filmen viser ei blanding av stillbilder og videoopptak av hester som står og beiter i tåke og regn. Den viser også tretopper og himmel. Det er veldig lite bevegelse og hendelser. Det er heller ikke musikk i filmen, og stemninga er ganske mørk og dyster. Tittelen er "the ethereal melancholy of seeing horses in the cold".
Del 2: Les diktet "Hestene står i regnet"
Jobb aleine
Les diktet "Hestene står i regnet" stille for deg selv. Du finner det på Nasjonalbiblioteket.
Skriv ned det du mener er diktets tema.
Øv deg på å lese diktet høyt. Tenk nøye over hvordan du vil gjøre det for å formidle stemninga og temaet i diktet.
Gå sammen i grupper
Les diktet høyt for hverandre. Diskuter hvorfor dere leste diktet akkurat som dere gjorde.
Hvilken stemning synes dere det er i diktet? Begrunn ved å vise til tekstsitater.
Hva mener dere er temaet i diktet?
Del 3. Nærles diktet
Nå skal vi øve på å nærlese diktet. For hvordan bidrar form og skrivestil til å formidle temaet? Du kan se et eksempel på nærlesing av dikt over.
Jobb aleine
Les strofe 1
Hvilke fire adjektiv brukes for å beskrive sinnet/tankene til det lyriske jeget?
Hvilke tre adjektiv brukes for å beskrive naturen?
Sammenlikn adjektivene som blir brukt om henholdsvis sinn/tanker og natur. Hvilken funksjon vil du si sammenstillinga av disse adjektivene har i diktet?
Les strofe 2
Les de fire første verselinjene høyt for deg selv. Her er det bokstavrim. Finner du det? Les verselinjene med ekstra trykk på bokstavrimet. Hvilken funksjon har det i diktet?
En del av orda i denne strofen har erotiske konnotasjoner. Finn dem og forklar hvilken funksjon de har i diktet. Legg merke til hva som blir tillagt erotikk – menneske eller natur?
Les strofe 3
I de tre første verselinjene er det . Finner du den? Hvordan vil du lese orda som har lik vokallyd?
Ordet ”være” har forfatteren selv utheva. Hvorfor tror du hun har gjort det?
I de tre siste verselinjene er det en kontrast mellom hvordan det lyriske jeget beskriver egne tanker og den tilstanden det drømmer om å være i. Finn kontrasten og forklar hvordan den framhever tematikken i diktet.
Jobb i par
Gå gjennom svara dere skrev på oppgavene over.
Del 4: Hvordan kan diktet være aktuelt på 2000-tallet?

Typisk 2000-tallet?
Skriv en tekst på cirka 500 ord der du reflekterer over hvordan diktet kan være aktuelt for oss som lever på 2000-tallet. Du kan for eksempel utforske disse tankene:
Kan vi kjenne oss igjen i en lengsel etter å bare være? Hva er det i så fall vi lengter bort fra?
Går det an å kjenne seg igjen i verselinjene som handler om at "sinn" og "hjerte" er fylt opp av tanker og drømmer som overmanner jeget og får det til å føle seg som i feber? Hvordan kan tilstanden hestene er i være en lengsel bort fra dette?
Mange vil nok synes at det å leve som hester i regnet vil virke usannsynlig kjedelig. Likevel lengter det lyriske jeget etter dette. Hvorfor da, tror du?