Hopp til innhold

Fagstoff

Romeo og Julie

Romeo og Julie har blitt udødeliggjort både på teaterscenen, i balletter, operaer og på malerier. Det finnes også filmversjoner med Olivia Hussey i rollen som Julie i en film fra 1968, og Leonardo DiCaprio i rollen som Romeo i en nyere versjon fra 1996.

Den mest kjente scenen i Romeo og Julie er akt 2, scene 2, som ofte blir referert til som «balkongscenen», selv om Shakespeare ikke nevner noen balkong sitt manuskript. Romeo har tidligere bare møtt Julie på et ball som blei arrangert av familien hennes. Han forelsker seg umiddelbart i den unge jenta. På grunn av en feide mellom Romeos familie, de Montagues, og Julies familie, Capulets, er Romeo i forkledning. I balkongscenen møter vi Romeo etter at han har klatret inn i hagen og ser lysene fra Julies soveromsvindu.

Utdrag fra akt 2, scene 2 («balkongscenen»)

[…]

ROMEO

Hun snakker, å, snakk mer, å skjønne du!

Du stråler sånn i mørket over meg.

En engels barn, et himmelsk sendebud

på myke skyer over himmels hav.

JULIE

Å Romeo, Romeo, hvorfor er du Romeo?

Fornekt din far og kast ditt eget navn!

Og hvis du ikke vil, så sverg da på

at kjærligheten din til meg er sann.

Da er jeg ikke mer en Capulet.

[…]

[…]

JULIE

Men hvordan kom du hit, og hva var grunnen?

For deg vil denne hagen være døden,

hvis en av mine skulle se deg her.

ROMEO

På kjærlighetens vinge fløy jeg over.

Ingen steinvegg kan stenge kjærligheten ute.

Hvis kjærligheten kan, så vil den prøve,

og da kan ingen stoppe en Montague.

[…]

Les hele Shakespears drama Romeo og Julie i nynorsk oversettelse:

NB digital: Romeo og Julie omdikta av Edvard Hoem

Kampscene fra musikalen "West Side Story". Fotografi.
Åpne bilde i et nytt vindu

Fra Romeo og Julie til West Side Story

Musikalen West Side Story er skrevet av Leonard Bernstein med tekster (libretto) av Stephen Sondheim. Den blei uroppført på Broadway i 1957 og utgitt som film i 1961, en film som blei hedret med hele ti Oscar-priser.

Plottet er basert på den tidløse historien om Romeo og Julie, de to elskende som ikke kan få hverandre fordi de tilhører sosiale grupper som er i strid med hverandre. I Shakespeares skuespill er det fiendskap mellom familiene Capulet og Montague. I West Side Story kommer Tony og Maria fra forskjellige gjenger i nabolaget som kjemper mot hverandre – Sharks og Jets. Tony er en skikkelig fyr som ikke egentlig ønsker å være involvert i Jets' aktivitet lenger. Men ved et uhell kommer han til å drepe Marias bror, Bernardo, som er leder av Sharks.

På samme måte som Romo og Julie er West Side Story en dramatisk og følelsesmessig sterk historie. USA på 50-tallet var et samfunn der rase og identitet var viktig, både i gettoer i de store byene i nord og i segregerte samfunn i sørstatene. Jets-gjengen består av hvite ungdommer som ønsker å forsvare sitt eget territorium på øvre Manhattan. Sharks-gjengen består av etterkommere av puertorikanske innvandrere.

West Side Story reiser spørsmål om gruppeidentitet og indre disiplin, og de reglene som gjelder dersom man vil tilhøre ei gruppe: Du holder deg til dine egne og kjemper for området ditt, og du står opp for de andre. Ungdommene er stadig i sammenstøt med politiet, men andre voksne korrektiver, som foreldre, er stort sett fraværende.

Østkant møter vestkant

I ei norsk oppsetning fra 2007 lar regissøren Romeo være en østkantgutt som forelsker seg i vestkantjenta Julie. Teksten framføres på gatespråk, det som i innslaget fra Dagsrevyen i 2007 omtales som «kebab-språk». Hensikten er å gjøre Shakespeares middelalderdrama aktuelt for dagens ungdom.

Hvorfor lar vi oss fremdeles fengsle av historien om Romeo og Julie? Er det fordi dette dramaet reiser det allmenngyldige spørsmålet om kjærlighet kan overvinne alt?

CC BY-SASkrevet av Jan-Louis Nagel.
Sist faglig oppdatert 30.01.2019

Læringsressurser

Humanisme og renessanse 1350-1600