Les "Fra en annen virkelighet" på to ulike måter
Det første dere skal gjøre, er å lese diktet "Fra en annen virkelighet" av Gunvor Hofmo, helt uten å kjenne konteksten. Hva vil dere si om diktet da?
Du kan høre forfatteren lese sitt eget dikt i videoen ovenfor. I tillegg kan du lese diktet "Fra en annen virkelighet" på nb.no.
Les og lytt til diktet minst to ganger.
Tegn diktets motiv, slik du oppfatter det.
Under tegninga di skriver du hva du mener diktet handler om. Begrunn svaret ditt.
Gå sammen i mindre grupper og sammenlign det dere har tegna og skrevet.
Diskuter diktet i plenum i klassen: Hadde dere skrevet mye av det samme, eller har dere ulike tolkninger?
Nå skal dere dele klassen i to. Den ene halvparten skal få kunnskap om både historiske og biografiske sider ved konteksten, noe som kan påvirke måten dere vil tolke diktet på. Den andre halvparten skal lese om modernismen som stilretning.
Spørsmålet blir: Vil det dere får vite om diktets kontekst, påvirke tolkningene deres?
Oppgaver til elevene som skal tolke diktet historisk-biografisk
Se dokumentaren Fra en annen virkelighet (2008), som handler om Gunvor Hofmo, ovenfor.
Sett dere i grupper og diskuter: Syns dere at noe dere fikk vite om den historiske konteksten og biografien, kan forklare diktets tema og motiv? Vis til sitater mens dere diskuter.
Skriv en kort analyse (ca. 250 ord) av diktet der du viser hvordan historisk kontekst og Gunvor Hofmos biografi kan være med på å forklare hva diktet betyr.
Oppgaver til elevene som skal lese om modernismen
Dere skal lese to fagartikler om modernismen:
Artikkel: Typisk modernistisk – Make it new!
Artikkel: Modernismen – en reaksjon på modernitet
Mens dere leser, skal dere markere passasjer i artiklene som dere mener kan være relevante for diktet "Fra en annen virkelighet".Gå sammen i grupper og diskuter: Hvordan kan teori om stilepoken modernisme være med på å forklare tema og form i diktet "Fra en annen virkelighet"?
Skriv en kort tolkning av diktet (ca. 250 ord) der du plasserer diktet i den modernistiske tradisjonen.
Gå sammen i par. I hvert par skal det være én som har lest diktet historisk-biografisk, og én som har plassert diktet i den modernistiske tradisjonen.
Forklar hverandre hvordan dere har lest diktet.
Diskuter i plenum:
Syns dere informasjonen dere fikk om diktets kontekst, var med på å øke forståelsen deres?
Hva mener dere var det viktigste fra konteksten å ta med i lesninga av diktet? Begrunn svaret deres.
Gir diktet like mye mening helt uten kontekst? Begrunn svaret deres.
Relatert innhold
I denne oppgaven skal du lage en innovativ gjenfortelling med utgangspunkt i fire ulike tekster om krig.
Hva er typisk for formen i modernistiske tekster? En artikkel om kjennetegn ved modernistisk prosa og lyrikk.