Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Ebba Haslund om å være annerledes

Romanen Det hendte ingenting av Ebba Haslund ble oversett av kritikerne da den kom ut i 1948. Årsaken var nok at boka handla om noe "forbudt" på 1940-tallet, nemlig lesbisk kjærlighet. Hovedpersonen Edle sliter med både skamfølelse og selvforakt. Kan du trøste henne ved å fortelle om din egen tid?
Husmor som serverer frokost til to barn på 1950-tallet. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Del 1. Diskuter påstander

Sitt i grupper. Diskuter påstandene under.

  1. Det er ikke vanskelig å være homofil i Norge i dag. Du blir akseptert overalt.

  2. Det er bare tull at det er det indre som teller. Vi er besatt av utseende og kropp.

  3. Pene mennesker er lykkeligere enn andre.

Del 2. Å føle seg annerledes på 40-tallet

Portrett av Ebba Haslund. Hun smiler og ser i kamera.

Romanen Det hendte ingenting handler om den unge kvinnen Edle. Hun er lynende intelligent, jobber som lektor og klarer seg fint alene. Men hun er svært misfornøyd med livet sitt.

A. Edles tanker om seg selv

Les kapittel 3 på s. 16 i denne utgaven av boka på NB.no:

  1. Hvorfor mener Edle at intelligensen hennes ikke er et pluss?

  2. Hvilke ord bruker Edle om seg selv og utseendet sitt?

  3. Edle forteller om forholdet sitt til fire mennesker fra yngre dager: Bente, Hans Jørgen og Gro. Hvilket inntrykk får dere av forholdet hun hadde til disse?

  4. Edle sier hun har blitt bitter og skulle ønske hun levde annerledes. Hva er hun misfornøyd med?

B. Diskuter karakteren Edle

Gå sammen i grupper. Diskuter:

  • Er noen av Edles tanker om utseende og intelligens aktuelle i dag? Begrunn.

C. De forbudte følelsene for Gro

Edle har begynt å studere. Her blir hun kjent med Gro.

Start med å lese på s. 49 (kap. 4) og les fram til s. 52 ( fram til "En eller annen måte må en jo gro på") på NB.no

  • Hvilke ord bruker Edle om de følelsene hun har for Gro? Legg merke til at hun viser ambivalens for sine egne følelser: noen ganger omtaler hun dem i positive ordelag, andre ganger i negative.

  • Hva mener du kan forklare den ambivalensen Edle har for egne følelser?

D. Diskuter skammen i teksten

Gå sammen i grupper. Diskuter:

  • Begge de to utdraga du har lest nå, handler om skam. Hvorfor skammer Edle seg? Finn eksempler fra både utdrag 1 og utdrag 2.

E. Edle reflekterer over livet sitt

Les det siste kapittelet i boka, fra s. 150 på NB.no.

  • Ebba Haslund ble en glødende feminist på 70-tallet. Kan du finne en feministiske tankegang i dette utdraget? Hvilke forskjeller mellom kjønnene er det Edle irriterer seg over i utdraget?

  • Hvilke livsvalg angrer Edle på? Og hva ville hun gjort annerledes i livet sitt?

  • Hva tenker Edle om sin egen skamfølelse?

  • Hvordan tolker du den siste setninga?

Del 3. Diskuter teksten

Diskuter i grupper eller i plenum:

  • Hvilket inntrykk får du av hvordan det var å være kvinne i Norge på 50-tallet? Kan du se både likheter og ulikheter sammenlignet med dagens samfunn?

  • Hvordan tror dere Edle hadde levd livet sitt om hun hadde levd i dag?

  • Hvilken rolle mener dere skam spiller i denne teksten?

En rekke regnbueflagg under Oslo Pride i 2018. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Del 4. Skriv et brev til Edle

Skriv et brev til Edle med overskriften: "Til Edle fra Norge, 20…" (ditt år). Fortell Edle at hun ikke behøver å skamme seg for verken følelsene sine eller utseendet sitt.

I brevet ditt skal du også fortelle henne hvordan livet hennes hadde vært om hun hadde levd nå. Ta med disse problemstillingene inn i brevskrivinga:

  • Hva vil du fortelle Edle om utseendefokuset i vår tid? Har vi blitt mindre opptatt av utseende og skjønnhet nå enn før?

  • Hva med følelsene Edle har for kvinner? Kan informasjon om dagens situasjon for homofile være til trøst for Edle og få henne til å føle mindre skam?

  • Og hva med Edles tanker om forskjellene mellom kjønnene – at kvinnen først og fremst skal være mor og kone, mens mannen kan realisere seg selv gjennom yrket sitt? Har dette blitt annerledes? Fortell Edle om det!

Del 5. Å være annerledes i dag

Diskuter i klassen:

  • Hvordan er det å være homofil i dag?

  • Er vi så liberale i Norge i dag at både gutter og jenter kan fortelle at de er homofile uten å få problemer?

Se filmen Bygdehomo og diskuter hvordan den framstiller det å leve som homofil i dag.

Relatert innhold

Hvordan framstiller en animert kortfilm og ei novelle gutter som utfordrer tradisjonelle kjønnsroller?

CC BY-SASkrevet av Åsa Abusland.
Sist faglig oppdatert 19.01.2022

Læringsressurser

Realistisk litteratur 1945–1980