Vi kan bruke matematikken på mange ting fra dagliglivet.
3.1.40
Du skal strikke et firkantet sjal. I oppskriften står det at hvis du lager 22 masker i bredden, tilsvarer det 10 cm. Strikker du 25 masker i høyden, blir det også 10 cm.
a) Hvor mange masker i bredden blir det per cm?
Løsningsforslag
Vi vet at 22 masker er 10 cm. Da kan vi finne antall masker på én cm ved å dele 22 med 10.
b) Dersom sjalet skal være 45 cm bredt, hvor mange masker må vi legge opp i bredden da?
Løsningsforslag
Vi må multiplisere antall masker per cm med antall cm vi skal strikke. Vi får at antall masker blir
c) Forklar at du kan beskrive antall masker i bredden ved hjelp av uttrykket , der er antall cm i bredden.
Løsningsforslag
Når vi skal finne ut hvor mange masker det blir i bredden, må vi gange 2,2 med antall cm, altså får vi
d) Finn en tilsvarende formel eller funksjon for antall masker det blir i høyden når høyden er cm.
Løsningsforslag
Antall masker per cm i høyden blir
e) Hvorfor bruker vi ikke samme bokstav for antall cm i bredden () og antall cm i høyden ()?
Løsningsforslag
Vi bruker ikke samme bokstav fordi de måler to forskjellige ting. Den ene måler bredden, den andre måler høyden, og de vil ha ulike verdier i praksis.
f) En venninne bestiller et sjal av deg. Det skal være 70 cm bredt og 40 cm høyt. Hvor mange masker blir det i bredden og i høyden?
Løsningsforslag
Opplysningene betyr at og . Antallet masker i bredden blir
mens antallet masker i høyden blir
g) Hvor mange masker blir det totalt på dette sjalet?
Løsningsforslag
Dette blir som arealet av et rektangel målt i masker. Vi må multiplisere antall masker i bredden med antall masker i høyden. Antallet masker totalt blir
h) Prøv å anslå hvor lang tid det tar å strikke dette sjalet.
i) Undersøk hvor raskt en strikkemaskin kan strikke dette sjalet. Regn også ut hvor mange slike sjal strikkemaskinen kan lage på den tiden det tar å strikke et sjal manuelt.
j) Hvor bredt blir et sjal dersom du legger opp 132 masker i bredden?
Løsningsforslag
Her er det mange måter å gå fram på. Vi tar utgangspunkt i formelen . Vi vet nå at . Da får vi
Bredden blir 60 cm.
k) Lag en formel eller funksjon for bredden i cm når antall masker er .
Løsningsforslag
Dette blir det motsatte av funksjonen .
Alternativ 1
Vi kan snu på formelen . For å gjøre det enklere, skriver vi nå
. (Husk at bare er en skrivemåte. Størrelsen har navnet .)
Vi ønsker å ende opp med . Da gjør vi omtrent som i forrige oppgave.
Nå kan vi regne ut bredden ut ifra antall masker , og vi kan skrive
Alternativ 2
Vi vet at 22 masker i bredden tilsvarer 10 cm. Da vil 1 maske tilsvare
For å finne ut hvor langt et visst antall masker er, må vi multiplisere med dette tallet. Det gir oss
l) Studer de to svaralternativene i forrige oppgave. Er de like?
Løsningsforslag
Vi tar utgangspunkt i formelen/funksjonen i alternativ 2.
Konklusjon: Det er samme formel.
m) Finn tilsvarende formel eller funksjon for høyden når det er masker i høyden.
Løsningsforslag
Dette blir det motsatte av funksjonen .
Alternativ 1
Vi kan snu på formelen . For å gjøre det enklere, skriver vi nå . (Husk at bare er en skrivemåte. Størrelsen har navnet .)
Vi ønsker å ende opp med . Vi får
Nå kan vi regne ut bredden ut ifra antall masker , og vi kan skrive
Alternativ 2
Vi vet at 25 masker i høyden tilsvarer 10 cm. Da vil 1 maske tilsvare
For å finne ut hvor høyt et visst antall masker er, må vi multiplisere med dette tallet. Det gir oss
n) Du oppdager at du har kjøpt feil garn. På garnet er det oppgitt en helt annen strikkefasthet, det står at 12 masker i bredden skal gi 10 cm. Forholdet mellom masker i bredden og masker i høyden er det samme som i det opprinnelige garnet. Kan du lage tilsvarende formler for dette garnet, sånn at du kan bruke det i stedet?
Løsningsforslag
Vi får
Da må den motsatte formelen bli
Forholdet mellom antall masker i høyden og antall masker i bredden skal være det samme. Med originalgarnet er dette forholdet . Hvis vi setter det ukjente tallet på masker i høyden for med det andre garnet, blir forholdet . Disse to forholdene må være like, og vi får
Selv om vi ikke kan strikke 13,6 masker, kan vi regne med tallet 13,6. Vi får videre at
Den motsatte formelen blir
o) Hva er forskjellen mellom en funksjon og en formel? Diskuter.
3.1.41
Tove og Christian liker å være fysisk aktive, og i tillegg liker de å lage matematiske sammenligninger. (Man kan vel kanskje kalle dem litt nerdete?) Da Norge ble stengt ned på grunn av koronakrisen, var de mye på tur både sammen og hver for seg. De syklet, løp og gikk tur både i fjellet og på flatmark.
I denne oppgaven forutsetter vi at de sykler, løper og går tur med jevn fart selv om de helt sikkert ikke gjorde det.
a) En av turene de syklet, var en kupert rute på 28,6 km. Tove brukte 1 time og 34 minutter. Lag et uttrykk som beskriver hvor langt Tove har kommet etter minutter.
Løsningsforslag
Vi må finne ut hvor langt Tove kommer på ett minutt. Tiden i minutter er
Antall km per minutt blir
Dette er et mål på farten til Tove.
Vi kan da sette opp følgende uttrykk:
b) Christian brukte 1 time og 2 minutter på den samme sykkelturen. Lag et uttrykk som beskriver hvor lang tid Christian har brukt på km.
Løsningsforslag
Vi gjør om tiden til minutter.
Her er vi interessert i antall minutter per km. Da må vi gjøre det motsatte av hva vi gjorde i forrige oppgave.
Dette er også et mål på fart, men i stedet for å si noe om hvor langt Christian kommer per minutt som i forrige oppgave, sier tallet her noe om hvor lang tid han bruker per km. Hvis vi multipliserer dette tallet med hvor langt han har syklet, får vi hvor lang tid han brukte. Vi får derfor
c) Lag en formel for hvor langt Tove har kommet som funksjon av hvor langt Christian har kommet.
Tips 1
Her skal vi altså fram til en funksjon , ikke , men siden er hvor langt Christian har kommet.
Tips 2
Erstatt i formelen for med formelen .
Løsningsforslag
d) Hva forteller formelen i oppgaven over oss?
Løsningsforslag
Formelen forteller oss at for hver km Christian sykler, sykler Tove 0,66 km eller 660 m.
e) Hvor langt har Tove syklet når Christian har syklet 5 km?
Løsningsforslag
Her har vi at . Da får vi
Tove har syklet 3,3 km når Christian har syklet 5 km.
f) En av fjellturene de liker godt, er 6,9 km lang. De hadde hver sin tur, og Christian (som skrøt av at han tok det rolig) brukte 1 time og 9 minutter. Tove, derimot, hang i stroppen og slet seg inn til 1 time og 40 minutter. Lag et uttrykk som viser hvor langt Tove har gått som en funksjon av hvor langt Christian har gått.
Tips
Her må vi gjøre tilsvarende som i oppgavene over, men vi kan ta noen snarveier.
Løsningsforslag
Vi fant i oppgave c) at vi endte opp med å multiplisere de to forholdstallene for km/min for Tove og min/km for Christian.
Tove:
Christian:
Vi får
g) Er Christian like rask i forhold til Tove på fottur som på sykkel?
Svar
Tove kommer lenger per km Christian har kommet på fottur siden konstanten i formelen for fottur (0,69) er større enn for sykling (0,66). Christian er derfor ikke like rask i forhold til Tove på fottur som på sykkel (selv om forskjellen ikke er veldig stor).