Egenvurdering
Egenvurdering for emnet innføring i grafisk design
I emnet har du fått en innføring i bruk av farger og typografi, samt grunnleggende kunnskaper om komposisjonsprinsipper og enkel formgivning. Sjekk hva du har lært!

Hva har du fått med deg?
- Du kan bruke egnet programvare og grunnleggende funksjoner i utformingen av enkle design.
- Du vet hva komposisjonsprinsipper i grafisk design går ut på.
- Du kan kjenne igjen og bruke kontrast og balanse som komposisjonsprinsipper i enkle design.
- Du kan tenke gjennom og vurdere valg av farger og skrifttyper for å formidle et budskap visuelt.
- Du kan lage enkle design i ulike sjangrer og formater.
Fagbegreper | |||
---|---|---|---|
Regler for bruk av bildet:
- Denne lisensen gir deg rett til å dele og bruke dette innholdet på visse vilkår.
- Du må alltid oppgi hvem som har laget innholdet.
- Du kan ikke tjene penger på bruk av dette innholdet.
- Tittel: Designer i arbeid
- Opphaver: Fotograf AndreyPopov
- Rettighetshaver: PantherMedia, Leverandør NTB
- Kilde: https://scanpix.no/spWebApp/preview/panther/24561816
Komposisjonsprinsipper
Komposisjonsprinsipper er virkemidler som gjør det lettere å lage god grafisk design der budskapet kommer tydelig fram. Kontrast, balanse, bevegelse og enhet er vanlige komposisjonsprinsipper.
kontrast (design)
Kontraster (motsetninger) er et virkemiddel for å framheve det vi ønsker skal få oppmerksomhet. Vi kan for eksempel utnytte formkontraster, fargekontraster og størrelseskontraster.
Balanse
Ordet balanse betyr "likevekt". Balanse i grafisk design handler om å plassere elementene slik at vi får en følelse av balanse i komposisjonen. Balansen kan være symmetrisk eller asymmetrisk.
Ittens fargesirkel
Kunstneren og designeren Johannes Itten utarbeidet en fargelære som kan illustreres ved hjelp av en fargesirkel. Midt i sirkelen finner vi de tre grunn- eller primærfargene: rødt, blått og gult. Neste del av sirkelen viser de tre sekundærfargene, det vil si fargene vi får når vi blander to grunnfarger med hverandre: grønt, fiolett og oransje. I den ytterste delen av sirkelen finner vi både grunn- og sekundærfargene, og i tillegg seks tertiærfarger: blågrønt, blåfiolett, rødfiolett, oransjerød, mørkegult, lysegrønt. Tertiærfargene får vi når vi blander en grunnfarge med en sekundærfarge. Hver farge i den ytterste sirkelen har sin komplementære kontrastfarge på motsatt side (eksempel: rødt og grønt, gult og lilla).
https://lehrerfortbildung-bw.de/st_digital/medienkompetenz/gestaltung-farbe/systeme/itten/index.html
Regler for bruk av bildet:
- Denne lisensen gir deg rett til å dele og bruke dette innholdet på visse vilkår.
- Du må alltid oppgi hvem som har laget innholdet.
- Du kan ikke tjene penger på bruk av dette innholdet.
- Du kan bare dele innholdet med samme lisens som det opprinnelige innholdet.
- Tittel: Ittens fargesirkel - kvadratisk
- Opphaver: Ukjent
- Bearbeider: Redaksjonelt Siren Halvorsen
budskap
Et budskap er – enkelt sagt – informasjonen som blir utveksla mellom sender og mottaker. Budskapet har en form og et innhold.
Layout
Med layout mener vi plassering av skrift, bilder, farger og figurer på en ryddig, strukturert og hensiktsmessig måte på en flate.
Grafisk design
Grafisk design er å bruke kunnskap om farger, typografi, form og komposisjon til å lage visuell kommunikasjon.
Typografi
Typografi er læren om utforming og behandling av bokstaver og ulike grafiske elementer.
Farger som designelement
Vi oppfatter egenskapene til farger ganske likt, og vi forbinder visse følelser med de ulike fargene. Farger kan dessuten symbolisere visse ting, og symbolbetydningen kan variere fra kultur til kultur. Vi kan bruke denne kunnskapen bevisst i kommunikasjon og design .
Fargekontrast
Fargekontraster kan vi bruke som virkemiddel i design. Vi kan for eksempel sette opp varme mot kalde farger, eller vi kan sette svart opp mot hvitt.
Skriftsnitt
Med skriftsnitt mener vi de ulike utformingene av en skrifttype, for eksempel normal (regular), kursiv (italic) og halvfet (bold).
https://snl.no/skrifttype
Skriftgrupper
Skrifttyper kan deles inn i flere grupper. De to viktigste gruppene er antikvaskrifter (med seriffer) og groteskskrifter (uten seriffer). I tillegg fins for eksempel gotisk skrift, skriveskrifter (imitert håndskrift) og fantasiskrifter.
https://snl.no/skrifttype
Hurtigtaster (medieprogramvare)
En hurtigtast er en tast eller tastekombinasjon som erstatter museklikk og som utfører bestemte kommandoer, for eksempel fade in, klipp i video eller angre. Hurtigtaster i medieprogrammer gjør det enklere, smidigere og mer behagelig og effektivt å lage medieproduksjoner.
Arbeidsområde (medieproduksjon)
Arbeidsområdet eller arbeidsvinduet er "stedet" der du jobber med medieproduktet ditt i den aktuelle programvaren. Du kan jobbe parallelt med ulike vinduer i samme programvare.
programvare (medieproduksjon)
En programvare er en serie instruksjoner som forteller en datamaskin hva den skal gjøre. I medieproduksjon er det ofte nødvendig å bruke egen programvare til utforming av for eksempel foto, video, lyd og grafisk design.