Interaksjonsdesign for god brukeropplevelse
Designer du interaksjon, planlegger du navigasjonen og samhandlingen en bruker skal ha på en nettside, i en app eller i en programvare. Du vil, fremst av alt, bidra til en god og smertefri brukeropplevelse.
Tenk deg at du går inn på en nettside eller en app for å løse en brukeroppgave. Du skal bestille en billett, for eksempel. Hvordan bidrar interaksjonsdesignet til at du får en god brukeroppevelse? Finner du informasjon og interaksjonsfeltene du trenger, der du trenger dem?
Målet med interaksjonsdesign er å skape tjenester der brukerne får gjort det de skal. Nettsider med for mange valg og ulogisk framdrift eller plassering av elementer er frustrerende å navigere i. Du skal gjøre det enkelt for brukeren å samhandle med tjenesten du designer.
Hicks lov
Dess flere valg en bruker har foran seg, dess vanskeligere kan det bli å velge.
Psykolog William Edmund Hick
Lenker og knapper må være tydelig utformet og plassert. Da vet brukeren om noe er klikkbart og finner funksjonen der han eller hun forventer det. Begynner brukeren å lure, blir fokuset på brukeroppgaven underordnet. Brukeren blir negativt innstilt til tjenesten og får i verste fall ikke gjort det han eller hun skulle.
For å sikre en god brukeropplevelse, skal brukeren slippe å tenke. Navigasjon og oppsett må være selvforklarende. Du vil at brukeren skal få besvart alle spørsmål og gjennomført alle ønskede brukeroppgaver.
Hvilken informasjon får brukeren i dette designet?
Det du tror brukeren trenger, vil ikke nødvendigvis være det samme som brukeren faktisk har behov for. Sett deg inn i brukeren og brukerbehovene.
Bruk kjernemodellen under planlegging av nettinnhold og brukertest underveis for å sikre nettinnhold brukeren vil ha.
Design av skjerminnhold kan legge til rette for samhandling mellom bruker og nettside på flere måter. Her får du noen tips.
1. Valg av ord
Bruk enkle og klare ord som gjør det tydelig for brukeren hva han eller hun kan gjøre på nettsiden. Dette er viktig på handlingsknapper. Bruker du for lange ord, kan det bli for tungt å lese, og det blir for mye tekst på handlingsknappen. "Søk", "send" og "last ned" korte og greie tekster til handlingsknapper.
2. Visuelle elementer
Bilder, ikoner og typografi kan gi mye støtte til ordene. Mennesker er visuelt orienterte. Fokus på det visuelle kan gjøre siden bedre å bruke hvis den har et behagelig design og er tiltalende for brukeren.
Visuelle elementer kan utfylle teksten slik at det ikke trenger å bli så mye tekst. For eksempel er et ikon av ei handlevogn ofte brukt sammen med tekst for å illustrere handlekurv eller kjøp.
3. Ta hensyn til hvor og hvordan produktet brukes
Tenk over hvor brukeren er når nettsiden brukes, og hva slags enhet som skal brukes. Er det en app for et busselskap eller en treningsapp, er det mer sannsynlig at brukeren er på farten og bruker mobilen.
Enkelte nettsider blir brukt både i nettlesere på datamaskin og på mobil og kan se svært ulike ut. Ulike brukssituasjoner og enheter gir ulike behov for hvordan interaksjonsdesignet skal utformes.
4. Tid og plassering
Design en nettside slik at brukeren kan orientere seg. Ikoner som viser utvikling, både med eller uten lyd, kan vise framdriften i en prosess. For et nettkurs kan fullførte leksjoner utheves, for eksempel, slik at de skiller seg fra leksjoner som ikke er startet på. Det er også viktig at brukeren kommer tilbake til den sist besøkte leksjonen.
På nettsteder med avansert struktur og mange undernivåer og mange sider må brukeren kunne orientere seg i et hierarki. En mulig løsning er en klikkbar brødsmulesti. Den viser både struktur og hvor brukeren befinner seg.
Eksempel på brødsmulesti
Forside > Sko > Vintersko > Skomodell Snow Trekker
Dalen, O. og Rønjum, E.H. (2013). Slik lykkes du endelig med innhold på nett. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke.
Interaction Design Foundation (u.å.). The Basics of User Experience Design. https://www.interaction-design.org/ebook
Krug, S. (2014). Don`t Make Me Think Revisited. A Common Sense Approach to Web and Mobile Usability. New Riders Publishing.
Smith, A. (u.å.). A Brief Introduction to Interaction Design. UsabilityGeek. Hentet 13. november 2021 fra https://usabilitygeek.com/introduction-interaction-design/