Brukertesting
Et godt produkt er gjennomtestet. Det er lett å se seg blind på sin egen løsning, derfor er det viktig å finne ut hvordan brukerne opplever produktet eller løsningen. Involverer du brukerne tidlig i prosessen, avdekker du feil på et tidlig stadium, og det er stor sannsynlighet for at du får et bedre produkt.
Brukertesting gir deg kunnskap om hvordan brukeren opplever et nettsted, en programvare eller et medieprodukt. Innsikten bruker du til å forbedre brukervennligheten.
Å prioritere brukervennlighet er lønnsomt fordi
det blir bedre kvalitet på produkt eller løsning
brukere av digitale løsninger finner enklere fram og kan løse brukeroppgaver kjapt
du får mer fornøyde brukere
positivt omdømme gir flere kunder/brukere
Brukeren kan ha behov for noe annet enn det du tror. Brukertester du tidlig, kan du spare tid og penger på design og utvikling. Det er dessuten bedre å teste med én bruker tidlig enn mange seint.
Brukertest tidlig
Brukeren kan oppdage feil eller ønske seg sentralt innhold du ikke har tenkt på.
Du får en pekepinn på om du er på riktig vei, og hva som kan være problematisk.
Jo lenger ut i prosessen, jo mer kostbart er det å gjøre store endringer.
Brukertesting er viktig i hele levetida til et produkt. Vi brukertester for å kvalitetssikre produksjonsprosesser, fra skisser i idéfasen til prototype og ferdig løsning.
Når en app eller programvare er lansert, er det behov for vedlikehold og oppgraderinger. Brukertesting er verdifullt for å teste gjeldende løsning og utvikle nye versjoner.
Krug, S. (2014). Don't make me think Revisited. A Common Sense Approach to Web and Mobile Usability. New Riders Publishing.
Toftøy-Andersen, E. & Wold, J. G. (2011). Praktisk brukertesting. Cappelen Damm akademisk.
Relatert innhold
Brukertest innhold underveis i produksjonsprosessen og gjør tilpasninger slik at du skreddersyr nettinnhold til brukeren og slik lager et bedre produkt.
Finn ut hvilket nettdesign som treffer brukerne best, ved å gjøre en a/b-test med to versjoner av en digital løsning.