Dramaturgi er kort forklart læren om hvordan en historie kan fortelles på best mulig måte. Kunnskap om dramaturgi kan hjelpe deg å lage et godt medieprodukt. Du skal nå velge en av oppgavene nedenfor for å planlegge dramaturgien i en medieproduksjon du ser for deg at du skal lage.

Opptak i lydstudio.
Oppgave 1
Planlegg dramaturgien i et radioinnslag med utgangspunkt i APUS-modellen. Hør gjerne på dette eksempelet for å få inspirasjon:
Nyheitsinnslag på NRK P3
Tekstversjon
Intro (studiovert) Irakerne fikk selv ansvaret for landet sitt i dag. Dette var to dager før den egentlige fristen, for å gjøre det vanskeligere for terrorister å planlegge aksjoner. Irakere i Norge jubler.
Intervjuobjekt (på gebrokkent norsk på telefon) Wow kjempebra takk for at du har ringt til meg sagt til meg. Dette var jeg veldig glad. Jeg må gå hjem nå med en gang og så se på TV på nyhetene.
Journalist
Men du, du må snakke med meg ferdig først.
Intervjuobjekt Ja riktig.
Blokk (journalist ) Esmand Sajon visste faktisk ikke hva som hadde skjedd da P3 nå ringte han i dag. Men han ble fort veldig utålmodig etter å feire landet sitt. Og hva gjør egentlig en iraker i lykkerus?
Intervjuobjekt I dag skal jeg drikke mye og danse og jeg skal ringe min familien i Irak og jeg skal snakke med de.
Journalist Hva betyr det som har skjedd i dag?
Intervjuobjekt Det er altså nesten som å som min bryllupsfest, nesten det samme.
Blokk (journalist ) Esmand har ikke vært i hjemlandet på åtte år, men nå når Irak er et fritt land, gleder han seg til å reise dit.
Intervjuobjekt Ja, jeg må reise, så jeg hadde lyst nå reise med en gang, men jeg må spare litt penger til å få oppleve l å reise.
Lydklipp med den amerikanske presidenten: Ladies and gentlemen. We got him!
Blokk (journalist ) Siden Saddam Hussein ble tatt, har iraker av verden over gledet seg til denne dagen. Irak er et fritt land.
Intervjuobjekt Og jeg har veldig glad, så jeg skal ikke glemme denne dato og så ja i dag det samme som 17. Mai i dag.
Journalist Du får i hvert fall ha gratulerer med dagen.
Intervjuobjekt Ja tusen, tusen takk, tusen takk.
Utro (studiovert) Reporter her var Grete Strøm.
Oppgave 2
En reklamefilm har gjerne en overordnet målsetting om å få kunder til å kjøpe et produkt. Dette kan være vanskelig dersom produktet ikke oppleves som spennende av forbrukerne, eller hvis kundene ikke kjenner til produktet på forhånd.
Planlegg hvilke dramaturgiske virkemidler og modeller du vil bruke for å lage en reklamefilm for joggesko. Se gjerne filmen under for å få tips om hvordan reklamebyråer bruker dramaturgi i sine produksjoner.
Reklamefilmen: retorikk i praksis
Oppgave 3
Iram Haqs kortfilm Skylappjenta (2009) handler om utfordringer som flere innvandrerbarn kan oppleve i Norge. Hvordan møte forventninger fra familien om å beholde sin kultur, i møte med verdiene til det norske samfunnet?
Se kortfilmen Skylappjenta og beskriv hvordan noen av de samme dramaturgiske prinsippene du finner i filmen, kan brukes i en informasjonsfilm.