Influensere som reklameprofiler - Konseptutvikling og kommunikasjon (IM-MED vg2) - Ressurssamling - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Influensere som reklameprofiler

Blir du påvirket av influensere? Visste du at mange influensere blander privatliv med reklame for å selge deg produkter? I denne oppgaven skal du se nærmere på dette.

1) Se dokumentaren fra NRK-serien Innafor (varighet: 58 minutter )

2) Diskuter disse spørsmålene i grupper

  • På hvilken måte kan influensere påvirke holdninger og handlingsmønstre i samfunnet?
  • Hvilken makt har management og byråer som jobber med influenserne?
  • Hvilken relasjon har influenserne i denne serien til følgerne sine?
  • Hvilken gruppe blir mest påvirket av sponset innhold på sosiale medier, tror dere?

3) Studer og reflekter rundt hvordan Emma Ellingsen jobber på fotoshoot for motemerket NA-KD

Du kan gå tilbake og se klippet fra fotoshooten i dokumentaren på tidskoden 27.30–28.25. Svar deretter på disse spørsmålene:

  • Hva spiller Emma på når hun skal selge inn merkevaren?
  • På hvilken måte blir du påvirket av budskapet til Emma?
  • Emma får hjelp til å formulere budskapet når hun skal selge inn merkevaren. Hva tenker du om det?
  • Stoler du på det Emma sier om merkevaren? Hvorfor / hvorfor ikke?
  • Hvem er målgruppen til Emma?
  • Hvorfor tror du mange blir påvirket av denne typen markedsføring?
Skrevet av Eva Sophie Wolff-Hansen.
Sist faglig oppdatert 27.10.2020