Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Varmekart: Hvor klikker brukerne?

Studer et varmekart (heatmap) av ei nettside og se hvor brukerne klikker. Forstår brukerne designet, og hva er de mest interessert i på nettsida?
Nettside fra NDLA med varmekart som viser hvor brukerne trykker mest ved bruk av ulike farger. Skjermbilde.
Tilgjengelighet

Denne oppgaven er vanskelig å besvare for personer med synshemming og for fargeblinde personer.

En annen ressurs som kan være aktuell å jobbe med i stedet, er artikkelen Bruk målinger og brukerrespons for å forbedre et nettsted.

En sirkel med ulike farger. Til venstre grønt, blått og lilla, disse er plassert sammen, til høyre gult, oransje, rødt og rosa plassert sammen. Illustrasjon.

Et varmekart lar deg se hvordan brukeren bruker ei nettside. Gult, oransje, rødt og rosa er varme farger, og blå- og grønntoner er kalde farger. Det som er rødt på et varmekart, har svært mange klikk, oransje og gult har en god del klikk, og blått har noen klikk, men ikke så mange som de røde og gule områdene. Slik finner du ut hvordan brukere navigerer, og hva de trykker på.

Undersøk varmekartet

Skjermbildet nedenfor er fra faget samfunnskunnskap på NDLA.

  1. Hvilke elementer blir trykket på på sida?

  2. Hvor på sida er de mest populære elementene?

  3. Ser det ut som det blir trykket på noe som ikke er klikkbart? Hva er det, i så fall, og hvorfor tror du det skjer?

  4. Er det noe som ser trykkbart ut, som ikke blir trykket på? Hvorfor tror du det er slik?

  5. Oppsummer det du har observert på varmekartet, og svar på spørsmålene:

  • Har brukerne forstått designet?

  • Hva er de mest interessert i på nettsida?

Lang skrolleside inne på NDLA. Det er et varmekart som viser hvor nettbrukere trykker. Skjermbilde.

nettsida Hotjar kan dere prøve Hotjar varmekart og lese mer om hvordan man kan analysere varmekart. For å bruke dette verktøyet, må du registrere deg med egen e-postadresse. Vær oppmerksom på at tjenester med innlogging kan samle data om brukerne sine.

CC BY-SASkrevet av Stina Åshildsdatter Grolid.
Sist faglig oppdatert 10.02.2022

Læringsressurser

Brukertesting og analysearbeid