Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Lag et visuelt konsept

I denne oppgaven får dere trening i å utarbeide et visuelt konsept. Dere bestemmer selv hva slags konsept dere vil utvikle. Definer idéen bak konseptet, før dere går videre og jobber med den visuelle profilen.
Designet av en nettside i vinklet perspektiv på en skjerm. Grafiske elementer som en klokke, et fotoapparat og en lyspære svever rundt skjermen. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Forarbeid

Før dere setter i gang, må dere bestemme hva slags konsept dere skal designe for. Her er noen forslag, men dere kan også finne på egne konsepter:

  • en hardrock-festival

  • en nyoppusset svømmehall som trenger nytt image

  • et sjekkeprogram på TV

  • en nyetablert gullsmed

  • en campingplass

  • et dataspill

Konseptet skal til slutt presenteres for klassen.

Til inspirasjon

Under kan du se eksempler på elevarbeider fra Gjøvik videregående skole, der elevene har laget bakgrunner til spill for å visualisere ulike spillkonsepter. Elevene lot seg inspirere av ulike stiler og trender i illustrasjonsarbeidet.

Gjennomføring

Slik kan dere gå fram for å løse oppgaven
  1. Beskriv idéen bak konseptet.

  2. Definer målgruppa.

  3. Jobb med idéer og utprøving.

  4. Design en logo.

  5. Lag designregler.

  6. Produser digitale skisser til minst tre produkter som er en del av det visuelle konseptet.

  7. Presenter konseptet deres for klassen.
    Få tilbakemeldinger.

  8. Forbedre og ferdigstill konseptet.

  9. Lever det ferdige visuelle konseptet.

  1. Beskriv idéen bak konseptet

    Forklar tanken bak konseptet. Har det et tema? Hva heter konseptet? Finn gjerne fire adjektiver som beskriver stemningen og stilen.

  2. Definer målgruppa

    Bruk personas og segmentering.

  3. Jobb med idéer og utprøving

    Bruk gjerne flere metoder for å generere flest mulig idéer til det visuelle konseptet. For eksempel:

    • idémyldring

    • moodboard

    • skisser, for hånd og digitalt

    • research og inspirasjon

    • fargepaletter

    • typografisk utprøving

    • prototyping og testing

    • snakke med målgruppa om hva de liker og ønsker

    Husk å ta vare på og dokumenter arbeidet dere gjør i idéfasen.

  4. Design en logo

    Det kan kanskje være lurt å repetere hva som kjennetegner en god logo?

  5. Lag designregler i form av en mini-designmanual

    Bestem og gi eksempler på regler for bruk av logo, farger og fonter og bruk av bilder, illustrasjoner og ikoner.

  6. Produser digitale skisser til minst tre produkter som skal være en del av det visuelle konseptet

    Det kan være brevark og konvolutter, en annonse i sosiale medier, en reklameplakat, en reklame- eller informasjonsfilm, et adgangsbånd til å ha rundt håndleddet, en app, en T-skjorte, en bærepose, et skilt, infografikk, klær til ansatte, brosjyrer, flaskeetiketter, kulepenner eller noe annet som trengs til konseptet deres.

  7. Presenter konseptet deres for klassen

    Få tilbakemeldinger.

  8. Forbedre og ferdigstill

    Bruk tilbakemeldingene dere fikk etter konseptpresentasjonen og gjør produktene ferdig i egnet programvare.

  9. Lever det ferdige visuelle konseptet

    Dere skal levere

    • en beskrivelse av konseptet deres

    • en beskrivelse av målgruppa

    • logo

    • designmanual

    • minst tre ferdige produkter som skal brukes i konseptet

    • en egenvurdering av arbeidsprosessen og det ferdige resultatet

CC BY-SASkrevet av Ellen Johansen.
Sist faglig oppdatert 16.04.2022

Læringsressurser

Visuell kommunikasjon