Hopp til innhold

Fagstoff

Brukeropplevelse (UX) – design og utvikling

Når du skal skape en app, er det viktig å forstå forskjellen mellom å utvikle og designe et konsept (UX-design) og å programmere eller kode en ferdig app (UX-utvikling). Her blir du kjent med sentrale begreper innen brukeropplevelse (UX).
Mann og kvinne tegner opp skisser av nettsider på ei tavle. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Begrepet UX står for user experience og oversettes til "brukeropplevelse" på norsk. I bransjen er det vanlig å bruke begrepet UX, og det vil derfor bli brukt i denne artikkelen.

Når vi snakker om UX-design, snakker vi om noe helt annet enn UX-utvikling. På en veldig enkel måte kan vi si at en UX-designer tenker på to forskjellige ting: opplevelser og behovene som et produkt, altså en app, skal dekke, og elementene som er synlige i appen, som ikoner, farger og andre grafiske elementer.

En UX-utvikler, derimot, tar seg av kodingen. Kodingen gjør at designelementene som er nevnt over, både synes og fungerer slik designeren har tenkt.

Design

En UX-designer vil vektlegge hvordan brukere navigerer i en app. Dette handler om knapper, ikoner, farger, typografi og lignende. Målet til en designer er å sørge for at brukere klarer å bruke appen slik den er tenkt med minst mulig frustrasjon underveis.

Tenk på hvor sint du blir når en knapp plutselig ikke fungerer, hvis du ikke forstår hva et ikon betyr, eller at ikonet betyr noe helt annet enn det du trodde. Det prøver designere å unngå at du opplever.

Ei hånd holder en mobil med mange fargerike apper. Skriftspråket er kinesisk. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Koding

En UX-utvikler tar utgangspunkt i et app-konsept eller et design og prøver å finne de tekniske løsningene som gjør at det vil fungere optimalt, uavhengig av hvilke plattformer det blir brukt på. Det kan være forskjellige mobiltelefoner, men også forskjellige nettbrett eller datamaskiner.

Tenk at du tar i bruk en app som trenger informasjon om lokaliseringen din. Med andre ord kan appen hente koordinatene dine fra telefonens GPS-enhet. En designer kan foreslå funksjonen, men bare en utvikler vil kunne programmere den.

En utvikler kan benytte seg av flere kodespråk slik som C++, C-Sharp, Python, Swift, Java eller HTML5, alt etter hvilke operativsystemer enhetene bruker.

Begreper og bransjen er i utvikling

Begrepene i denne bransjen er i stadig utvikling og kan defineres ulikt i ulike miljøer. I enkelte fagmiljøer kan man for eksempel skille mellom UX-designer og UI-designer. (UI står for user interface og betyr "brukergrensesnitt".) I enkelte bedrifter kan det også være aktuelt at UX-designere tar seg av både designet og utviklingen, og at det dermed ikke trengs en egen UX-utvikler.

Tar man utgangspunkt i hvordan bransjen har utviklet seg de siste årene, kan man tenke seg at flere av disse begrepene og jobbene vil smelte mer og mer sammen.

Native-apper og web-baserte apper

En native-app lastes ned til telefonen din gjennom en app-tjeneste. En web-basert app får du tilgang til gjennom en nettleser.

I midten er det en mobilskjerm med tre app-ikoner. Det ene peker til en nettside med teksten "Charty", og den har et stort grønt rektangel og fem menyknapper. De to andre app-ikonene er en nettleser og et ikon med ei pil på. Disse fører til en annen nettside med en litt mindre grønn boks og kun tre menyknapper. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Native-app

En native-applikasjon eller native-app er en app som du kan laste ned direkte til telefonen din gjennom App Store, Google Play eller tilsvarende tjenester.

Fordelen med native-apper er at du får tilgang til kamera, kontakter, gyroskop og andre innebygde funksjoner som smarttelefoner kommer med. I tillegg får du også en distribusjonskanal som alle har tilgang til.

Ulempen med native-apper er at de er kostbare å utvikle, og at de må gjennom en omfattende godkjenningsprosess. Med andre ord, det kan være vanskelig for deg som enkeltperson å få appene dine tilgjengelig til flere personer.

Web-basert app

En web-basert applikasjon er i utgangspunktet en nettside lagd i HTML, CSS og Javascript, som er optimalisert for smarttelefoner. Web-baserte apper er både billigere å utvikle og billigere å få ut på markedet enn native-apper. Alt du trenger, er et domene og tilgang til en web-server, som du kan skaffe via domeneshop.no, og du er klar.

Web-baserte apper kan ikke installeres på telefonen, men utviklingen de siste årene viser at store produsenter jobber med å tilrettelegge for bruken av disse. Apple har for eksempel kommet med noe som heter Web Clip, som tillater at brukerne legger inn en snarvei til web-apper på startsiden til mobilen.

I tillegg finnes det også mulighet til å ha en form for hybrid løsning: en native-app som kan hente mye av innholdet sitt fra en web-basert app.

Forskjellen mellom kodede apper web-baserte apper er at sistnevnte henter all informasjon fra nettet, og ingenting er lagret lokalt i telefonen. De web-baserte appene vil da ikke kreve at du oppdaterer dem fra Apple Store eller lignende for å få den nyeste informasjonen.

CC BY-SASkrevet av Bruno José Teixeira Coelho.
Sist faglig oppdatert 15.12.2021

Læringsressurser

Apputvikling og prototyping