Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Øvelser i bruk av lyd på film

Velg en filmscene uten lyd og øv deg på å lydlegge filmen.
Gutt som sitter på en stol i et rom med betongvegger. Foto.

1. Ulike lydtyper

Les artikkelen "Lyd i filmproduksjon" og se videoene om hvordan man jobber med dialog, kontentum, musikk og effektlyd i film.

2. Øvelse i dialog

Lag en dialog mellom to personer som diskuterer en matrett. Relasjonen mellom de to personane skal komme fram i kroppsholdning og tonefall.

  • Skriv en kort dialogscene.

  • Film dialogen med en mobiltelefon.

  • Klipp sammen en skisse av dialogscenen.

  • Vis arbeidet til medelever og diskuter skissene med utgangspunkt i følgende sitat fra fagartikkelen:

    "Hvorfor befinner karakterene seg der de er, hva gjør de, og hvorfor snakker de sammen? Hvilken relasjon har de, og hvilke følelser har de for hverandre? Dialogen må oppfattes som naturlig. Husk å bruke et presist, muntlig språk og kutt ut alle unødvendige ord i arbeid med manuset."

3. Se gjennom tre filmscener

Nedenfor ligger det tre filmscener uten lyd. Se gjennom scenene og last ned den du vil jobbe videre med.

4. Gjør lydopptak og finn lyd

Du skal skape en filmopplevelse gjennom et lydarbeid. Du skal bruke kontentum, musikk og lydeffekter for å skape troverdighet, skape følelser hos publikum og gi filmscenen rytme.

Lydsporene er en viktig del av den dramaturgiske opplevelsen av filmscenen. Hvilke følelser skal du vekke hos seerene dine, er det skrekk, idyll eller kanskje sorg?

  • Planlegg hvilken stemning du vil ha for scenen, og hvordan den skal drives framover.

  • Gjør egne lydopptak for kontentum og effekter.

  • Du kan også finne lydeffekter på nettet.

  • Bruk musikk som passer.

  • Vis arbeidet til medelever. Diskuter bruk av kontentum, musikk og lydeffekter og hva disse har å si for filmopplevelsen.

Relatert innhold

Lyden spiller en avgjørende rolle for filmopplevelsen. Her er tips til hvordan du planlegger og tar opp dialog, miljølyd, musikk og effektlyd (kontentum).

CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge og Christina Svien.
Sist faglig oppdatert 08.04.2024

Læringsressurser

Filmproduksjon