Her ser vi nærmere på strukturen til et innslag i et nyhetsprogram. Følges APUS-oppskriften?

Nyhetsinnslag bygges gjerne opp etter APUS-modellen.
APUS-modellen er en mye brukt dramaturgisk modell i aktualitets- og hendelsesnyheter. Lytt til dette klippet fra en tidligere nyhetssending på NRK P3. Klarer du å identifisere dramaturgien i radioinnslaget?
Nyheitsinnslag på NRK P3
Tekstversjon
Intro (studiovert) Irakerne fikk selv ansvaret for landet sitt i dag. Dette var to dager før den egentlige fristen, for å gjøre det vanskeligere for terrorister å planlegge aksjoner. Irakere i Norge jubler.
Intervjuobjekt (på gebrokkent norsk på telefon) Wow kjempebra takk for at du har ringt til meg sagt til meg. Dette var jeg veldig glad. Jeg må gå hjem nå med en gang og så se på TV på nyhetene.
Journalist
Men du, du må snakke med meg ferdig først.
Intervjuobjekt Ja riktig.
Blokk (journalist ) Esmand Sajon visste faktisk ikke hva som hadde skjedd da P3 nå ringte han i dag. Men han ble fort veldig utålmodig etter å feire landet sitt. Og hva gjør egentlig en iraker i lykkerus?
Intervjuobjekt I dag skal jeg drikke mye og danse og jeg skal ringe min familien i Irak og jeg skal snakke med de.
Journalist Hva betyr det som har skjedd i dag?
Intervjuobjekt Det er altså nesten som å som min bryllupsfest, nesten det samme.
Blokk (journalist ) Esmand har ikke vært i hjemlandet på åtte år, men nå når Irak er et fritt land, gleder han seg til å reise dit.
Intervjuobjekt Ja, jeg må reise, så jeg hadde lyst nå reise med en gang, men jeg må spare litt penger til å få oppleve l å reise.
Lydklipp med den amerikanske presidenten: Ladies and gentlemen. We got him!
Blokk (journalist ) Siden Saddam Hussein ble tatt, har iraker av verden over gledet seg til denne dagen. Irak er et fritt land.
Intervjuobjekt Og jeg har veldig glad, så jeg skal ikke glemme denne dato og så ja i dag det samme som 17. Mai i dag.
Journalist Du får i hvert fall ha gratulerer med dagen.
Intervjuobjekt Ja tusen, tusen takk, tusen takk.
Utro (studiovert) Reporter her var Grete Strøm.
Enkel dramaturgianalyse av et nyhetsinnslag
Lytt til klippet og svar muntlig på spørsmålene. Jobb i par.
- Hvor begynner og slutter anslaget? I hvilken grad klarer anslaget å vekke din nysgjerrighet og skape interesse?
- Hva blir sagt i presentasjonen? Hvor vellykket synes du presentasjonen i dette innslaget er?
- Hva får vi vite i utdypingen?
- Hvordan er slutten på innslaget? Får vi en avrunding?
- I hvilken grad mener du dette innslaget er bygd opp etter APUS-modellen? Hva fungerte bra? Hva kunne ha fungert bedre?
- Hvorfor bør du ha et bevisst forhold til dramaturgi når du lager et nyhetsinnslag?
Løsningsforslag
Programlederen i studio introduserer kort hvem og hva saken handler om, før han setter over til selve innslaget.
Anslaget starter med et lykkelig utsagn fra intervjuobjektet for å dra oss raskt inn i saken. "Wow, wow, wow..." Intervjuobjektet er en glad iraker bosatt i Norge.
Når reporteren navngir intervjuobjektet og spør hva dette betyr for ham, er vi over i en ny fase: presentasjonen. I denne delen får vi vite litt mer om intervjuobjektet.
I neste fase, utdypingen, får vi blant annet høre et kjent sitat fra Paul Bremer, sjefen for den sivile administrasjonen i Irak, som sier: "We got him". Deretter forklarer reporteren at mange irakere har ventet på denne dagen siden Saddam Hussein ble tatt.
Slutten er en typisk avrunding av et innslag i nyhetene. Da er vi tilbake i studio, og programlederen avslutter med å si: "Reporter her var Grete Strøm." Dette kalles en utroduksjon (utro på fagsjargong), hvor navnet på den som har laget saken, blir nevnt. Utroduksjonen tilsvarer byline i ei avis.