Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Andre økt med kart og kompass

I dette arbeidsoppdraget i naturbasert aktivitet får du ei videregående innføring i bruk av kart og kompass. I tillegg lærer du om bruk av håndholdt GPS. Oppdraget bygger på det du lærte i første økt med kart og kompass.
Nærbilde av kompass som ligger på et kart. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Dette skal vi gjøre:

Et kompass peker mot en fjelltopp. Foto.
  1. Vi repeterer stoff om kart, kompass fra første arbeidsoppdraget om kart og kompass.
  2. Vi går gjennom ulike karttyper og hvordan vi finner nøyaktig posisjon på et kart ved hjelp av koordinater og bruk av håndholdt GPS.
  3. Vi tar på utetøy, tar med kart (M711 i målestokk 1:50 000) og kompass (to og to deler ett kart og ett kompass) og går ut. To og to jobber sammen om oppgavene, og hele gruppa skal holde seg noenlunde nær hverandre slik at læreren underveis kan hjelpe dem som trenger det.
  4. Finn ut hvor du er på kartet, målestokk, ekvidistanse og disse karttegna nær deg: bygning, vei, sti, løvskog, barskog, myr, vann, bratt skrent, slak helling, dyrka mark.
  5. Finn de samme stedene i terrenget.
  6. Dere skal finne et sted hvor dere kan brenne bål og spise matpakka deres, og dere bruker kart og kompass til å finne ei god rute dit. To og to skal foreslå et sted og ei rute dit. Stedet skal:

    1. ligge ved et vann
    2. ligge tørrlendt (ikke myr)
    3. vende mot sør
    4. ligge cirka 1 time unna til fots (vi går cirka 3 km i timen)
  7. Finn fram til en vei å gå dit som

    1. ikke krysser dyrka jord
    2. helst ikke følger bilvei
    3. ikke passerer bratte skrenter og tett skog
    4. går i tørt lende
  8. Velg ett av forslagene etter at alle har presentert sitt forslag til sted og rute.
  9. Ta ut kompasskurs til to selvvalgte veipunkt og det felles stedet klassen valgte for matpause (jobb to og to sammen).
  10. Ta matpause.
  11. Finn nøyaktige kartkoordinater for stedet der dere har tatt matpause.
  12. Øv på å bruke håndholdt GPS for å finne steder i nærheten (læreren oppgir stedene).
  13. Bruk kart og kompass til å finne ei rute hjem til skolen (to og to jobber sammen). Krav til ruta:

    1. den skal ikke gå den samme veien som dere kom
    2. den skal gå i mest mulig tørt lende
    3. den skal ha minst mulig høydeforskjell
    4. den skal inneholde to veipunkt
  14. Når læreren har godkjent ruta og veipunktene, kan dere gå tilbake til skolen.
  15. Vent på skolen til alle har kommet.
  16. Fyll ut egenvurderinga og lever den til læreren.

Dette trenger vi:

  • dagstursekk
  • mat og drikke for å være ute hele dagen (gjerne varm drikke på termos)
  • klær og sko å være ute i

Læreren sørger for kompass og kart over området. I dag skal dere bruke kart i målestokk 1:50 000 (M711-serien).

Etter denne økta kan du

  • å ta ut kompasskurs fra et sted til et annet
  • å finne høydekurve, målestokk og ekvidistanse på det aktuelle kartet
  • forklare hvor langt 2 cm på dette kartet er i virkeligheten
  • å lese kart med målestokk 1:50 000 og å finne dette både på kartet og i terrenget: bygning, vei, sti, skog, myr, vann, bratt skrent, slak helling mot vest, dyrka mark
  • forklare forskjellen på dette kartet og orienteringskart
  • forklare hva som kan få kompasset til å vise feil retning
  • finne og oppgi kartreferanse for et punkt på kartet
  • forklare hvordan du kan bruke en håndholdt GPS til å finne fram fra et sted til et annet
  • forklare fordelene og ulempene med GPS sammenlignet med å bruke kart og kompass
  • å bruke kartet til å beregne omtrent hvor lang tid det vil ta å gå fra et sted til et annet
  • å bruke kartet til å finne ut hvor stor høydeforskjell det er mellom et sted og et annet

Vurdering

Last ned egenvurderingsskjema for andre økt med kart og kompass.

Filer

Læreren og klassen avtaler eventuell vurdering med karakter.

CC BY-SASkrevet av Tone Olavsdotter Mosebø.
Sist faglig oppdatert 13.11.2017

Læringsressurser

Bruk av kart, kompass og GPS