Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Første dag i småbåt

I dette arbeidsoppdraget skal du lære de viktigste sjøveisreglene, å ro en båt med årer, føre båt med påhengsmotor på en trygg måte, fiske med sluk fra land og kjenne navnet på fem aktuelle fiskearter.

To som fisker fra en småbåt. foto.

Dette skal vi gjøre:

Jente med flytevest styrer liten båt med påhengsmotor. Foto.
  1. Alle tar på seg redningsvest.
  2. Læreren går kort gjennom hvordan vi bruker skolens båt med påhengsmotor og skolens robåt, og hvilket område dere har lov til å føre båten i i denne undervisningsøkta.
  3. Læreren repeterer de viktigste sjøveisreglene. Vi ser sammen på sjøkart for området og finner sjømerker, odder og skjær på kartet og i virkeligheten.
  4. Vi fordeler oss på tre grupper, som holder på med hver aktivitet i 45 minutter. Gruppemedlemmene sørger for at alle får øve på alle arbeidsoppgavene.
  5. Gruppe 1 gjør båt med påhengsmotor klar, starter opp og øver på å føre båten trygt og legge til kai trygt. Læreren er med i denne båten.
  6. Gruppe 2 to gjør klar robåt og øver på å ro. Øv på å ro framover, rygge og svinge, og på å ro effektivt og rettlinja i den retninga du bestemmer deg for.
  7. Gruppe 3 fisker med sluk fra land.
  8. Når alle har øvd på alt, samles vi for å bestemme hvilke fiskearter vi har fanget, og ta vare på fangsten.
  9. Vi går gjennom oppgavene på dette arket og repeterer det gruppa ønsker.
  10. Vi rydder og vasker båtene og gjennomfører egenvurdering.

Dette trenger vi:

  • dagstursekk
  • mat og drikke for å være ute hele dagen (gjerne varm drikke)
  • klær (genser, vindtett jakke/varmedress)
  • joggesko eller gummistøvler
  • sitteunderlag
  • eventuelt fotoapparat

Lærerne sørger for flytevester, drivstoff til båten, fiskestenger og håndsnøre.

Etter at økta er over kan du:

  • å gjøre båten sjøklar (ta sikkerhetssjekk, sjekke drivstoff, lense båten, laste båten forsvarlig)
  • gjøre rede for krava til sikkerhetsutstyr i småbåt og sjekke om det er på plass
  • forklare hvordan du bruker sikkerhetsutstyret i båten
  • fortelle hva vi kan gjøre dersom motoren stanser
  • fortelle hva vi kan gjøre dersom noen skulle falle i vannet
  • å fylle rett type drivstoff og starte påhengsmotoren
  • å føre båt med påhengsmotor trygt
  • å legge til kai og inntil en annen båt (avpasse farten, gjøre det på en trygg og behagelig måte for passasjerene)
  • forklare hvilke ytre forhold du må ta hensyn til for å kunne kjøre båten trygt (stikkord: strøm og vind, værmelding, bunnforhold, tidevann)
  • å ro båten med årer dersom båten har det
  • å tilpasse påkledninga etter vær og aktivitet
  • nevne minst fem fiskearter som er aktuelle i dette området
  • forklare hvordan du bruker fiskestang med sluk og håndsnøre
  • forklare hvordan du kan ta vare på fangsten
  • å rydde og vaske båten når turen er over
  • å fortøye båten forsvarlig

Vurdering:

Egenvurdering på skjema: Første dag i småbåt. Egenvurderingsskjema. Vurdering med karakter avtales med lærer.

Filer

  • Egenvurdering: Første dag i småbåt (DOCX)
  • Egenvurdering: Første dag i småbåt (PDF)
Sist faglig oppdatert 13.11.2017
Skrevet av Tone Olavsdotter Mosebø og Robert Skarpnes

Læringsressurser

Fritidsfiske

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter