Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Hvordan gjøre klesindustrien bærekraftig?

I denne oppgaven skal dere ta for dere klesindustrien og undersøke hvordan denne industrien kan bli mer bærekraftig.
En enorm haug med brukte moteklær og en bil som kjører forbi, sett ovenfra. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

I dette opplegget finner dere fem oppgaver som handler om klesindustrien og hvordan den kan bli mer bærekraftig. Oppgavene kan gjøres individuelt, i mindre grupper eller felles i klassen, eller en kombinasjon av dette; Vi anbefaler å variere arbeidsmåtene. Oppgavene inneholder forslag til organisering.

Tidsbruk for hele opplegget: ca. to–tre klokketimer.

1) Hva er ditt forhold til klær?

Start med å reflektere rundt hva ditt forhold til klær er. Er du opptatt av hva du har på deg? Syr du selv? Kjøper du helst nytt eller brukt? Hva er viktigst for deg når du kjøper klær? Er du mest opptatt av pris eller kvalitet?

Bruk gjerne IGP-metoden (individuelt, gruppe, plenum) til denne oppgaven. Start med individuell refleksjon i to–tre minutter. Gå deretter sammen i grupper, og reflekter sammen i fem minutter. Til slutt kan dere reflektere i plenum, med læreren som styrer refleksjonen.

2) De tre dimensjonene ved bærekraftig utvikling

Se videoen under. Her blir det forklart hva den økonomiske, miljømessige og sosiale dimensjonen ved bærekraftig utvikling er.

Lag et skjema tilsvarende det dere ser under. Med den forkunnskapen dere allerede har, skal dere nå komme med ulike utfordringer i klesindustrien, knyttet til hver av de tre dimensjonene ved bærekraftig utvikling. Tenk på alle de ulike leddene i klesindustrien: uthenting av råvarer, design, produksjon, distribusjon og salg, bruk, gjenbruk og reparasjon og resirkulering eller avfall. Denne oppgaven kan dere gjerne gjøre i plenum.

Skjema med de tre dimensjonene ved bærekraftig utvikling. Skjermutklipp.
Åpne bilde i et nytt vindu

3) Undersøk utfordringer ved klesindustrien nærmere

Nå skal du undersøke klesindustrien nærmere. Målet er at du skal finne minst tre nye kulepunkter som du kan fylle inn i skjemaet dere har laget. Se om du kan finne kulepunkter til alle de tre dimensjonene. Du kan gjerne ta for deg flere av de ulike leddene i klesindustrien. Bruk minst to av disse kildene til arbeidet:

4) Hva gjør klesindustrien selv for å bli mer bærekraftig?

Nå skal dere undersøke hvordan ulike bedrifter i klesindustrien jobber med bærekraft. Husk å ta hensyn til alle de tre dimensjonene ved bærekraftsbegrepet når dere undersøker bedriftene.

Gå sammen i grupper på minst fem personer. Hver person på gruppa skal undersøke en bedrift som gjør noe med bærekraftsutfordringene klesindustrien har. Dere kan ta utgangspunkt i følgende spørsmål:

  • Hva gjør bedriften med tanke på bærekraft?

  • Hvilke eller hvilken av dimensjonene ved bærekraftsbegrepet gjør bedriften noe med?

  • Er det et bestemt ledd i klesindustrien bedriften gjør noe med?

  • Synes dere det bedriften gjør, er riktig og viktig for å gjøre klesindustrien mer bærekraftig?

  • Er det noen form for grønnvasking i det bedriften gjør? (Les artikkelen om grønnvasking om du trenger mer informasjon om det.)

Forslag til bedrifter dere kan undersøke:

Northern Playground

Vandre

Tise

Repairable

Good on you

Fjong

5) Hva er de viktigste tiltakene for å gjøre klesindustrien mer bærekraftig?

Gå sammen i gruppa igjen til slutt. Hver person bruker to–tre minutter på å presentere bedriften de har undersøkt. Når alle er ferdige, kan dere diskutere i fellesskap:

  • Hvilken av bedriftene bidrar mest til å gjøre klesindustrien mer bærekraftig?

  • Hva mener dere er de viktigste tiltakene for å gjøre klesindustrien mer bærekraftig?

  • Har dere nye forslag og idéer til produkter eller tjenester som kan gjøre klesindustrien mer bærekraftig?

Relatert innhold

Undersøk hvilke materialer klærne dine er laget av. Velg ett eller flere plagg du vil redesigne. Sy om og lag klær som ikke "alle andre" har.

Mange klær sprer miljøfarlig mikroplast i naturen. Undersøk problemet og prøv å finne løsninger.

CC BY-SASkrevet av Hans Græsli.
Sist faglig oppdatert 09.03.2022

Læringsressurser

Bærekraftig utvikling