Hopp til innhold

Fagstoff

Inkrementell programmering

Når du skal programmere en CNC-maskin ved hjelp av ISO-programmering, kan du gjøre det på to ulike måter. Inkrementell programmering er en av dem.

Hva er inkrementell programmering?

For å programmere bevegelsene til en CNC-maskin bruker du et koordinatsystem. Ved såkalt absolutt programmering forholder du deg alltid til senterpunktet i koordinatsystemet når du definerer hvordan maskinen skal bevege seg. Slik er det ikke ved inkrementell programmering. Her tar du utgangspunkt i punktet der maskinen faktisk står. Du setter så å si nytt nullpunkt for koordinatsystemet etter hver bevegelse, og sluttpunktet for forrige bevegelse fungerer som nullpunkt for programmering av neste bevegelse.

Kommandoen G91 forteller maskinen at du ønsker å bruke inkrementell programmering.

Eksempel på inkrementell programmering

Koordinatsystem med aksene X og Y. Det er tegna inn to punkter i systemet. Punkt 1 har verdien X 40 Y 10, og punkt 2 har verdien X 50 Y 20. Illustrasjon.

La oss si at maskinen står i koordinatene X40 Y10 og skal flytte seg til koordinatene X50 Y20.

Ved inkrementell programmering bruker du da verdiene X10 Y10: Du forteller maskinen at fra det punktet den står på, skal bevegelsen være 10 millimeter i X-retning og 10 millimeter i Y-retning.

Programkoden for bevegelsen fra P1 til P2 er G91 X10 Y10.

Oppgave 1

Hva slags bevegelse skal denne koden instruere maskinen til å utføre?

N01 G02 G91

N02 X0 Y20

N03 X20 Y0

N04 X0 Y-20

N05 X-20 Y0

Svar

Maskinen skal tegne, skjære eller bevege seg rundt et kvadrat med sider på 20 millimeter.

Oppgave 2

Koordinatsystem der verktøybanen til en maskin er tegna inn. Verktøybanen har seks stoppunkter, A, B, C, D, E, F. Punkt A er senterpunktet for koordinatsystemet. Punkt B har koordinatene X 20 Y 0. Punkt C har koordinatene X 20 Y 20. Punkt D har koordinatene X 10 Y 20. Punkt E har koordinatene X 10 Y 10. Punkt F har koordinatene X 0 Y 10.

Du skal nå programmere en verktøybane med rekkefølgen A–B–C–D–E–F–A som vist i illustrasjonen, og du skal bruke inkrementell programmering.

Husk at du står i punkt A ved oppstart, og pass på å skille mellom positive og negative koordinatverdier.

Du kan skrive koden helt på egen hånd, eller du kan prøve deg på den interaktive øvinga nedenfor. Her drar du koder og koordinater i riktig rekkefølge inn i de tomme boksene til venstre.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Roger Rosmo.
Sist faglig oppdatert 06.02.2024

Læringsressurser

CNC