Hopp til innhold

Fagstoff

Absolutt programmering

Når du skal programmere en CNC-maskin, kan du velge mellom to ulike metoder. Absolutt programmering er en av dem.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hva er absolutt programmering?

Absolutt programmering tar alltid utgangspunkt i et fast nullpunkt i koordinatsystemet, og punktene du programmerer maskinen med, er de reelle punktene i koordinatsystemet.

På de fleste maskiner kan du velge nullpunkt for koordinatsystemet, og det vanligste er at nullpunktet settes i et hjørne på arbeidsemnet. Du angir så hvor i koordinatsystemet du ønsker at maskinen skal bevege seg, og maskinen kalkulerer avstanden selv.

G-kommando

Hvis du ønsker å bruke absolutt programmering, forteller du dette til CNC-maskinen med kommandoen G90. Maskinen tar da alltid utgangspunkt i punktet du har angitt som X0, Y0 (og eventuelt Z0).

Eksempel

Koordinatsystem med aksene X og Y. Det er tegna inn to punkter i systemet. Punkt 1 har verdien X 40 Y 10. Punkt 2 har verdien X 50 Y 20. Illustrasjon.

La oss si at maskinen står i koordinatene X40 Y10 og skal flytte seg til koordinatene X50 Y20.

Koden du da må programmere, vil være X50 Y20. Du forteller altså maskinen at punktet den skal bevege seg til, har koordinatene X50 og Y20. Da har du forholdt deg til senterpunktet i koordinatsystemet for å definere punktet maskinen skal flytte seg til.

Programkoden for bevegelse fra P1 til P2 er G90 X50 Y20.

Oppgave 1

Hva tror du denne koden forteller maskinen at den skal produsere?

N01 G90

N02 X0 Y20

N02 X20 Y20

N03 X20 Y0

N04 X0 Y0

Svar

Et kvadrat med sider på 20 millimeter

Oppgave 2

Koordinatsystem der verktøybanen til en maskin er tegna inn. Verktøybanen har seks stoppunkter, A, B, C, D, E, F. Punkt A er senterpunktet for koordinatsystemet. Punkt B har koordinatene X 20 Y 0. Punkt C har koordinatene X 20 Y 20. Punkt D har koordinatene X 10 Y 20. Punkt E har koordinatene X 10 Y 10. Punkt F har koordinatene X 0 Y 10.

Du skal nå programmere en verktøybane med rekkefølgen A–B–C–D–E–F–A slik den er vist i illustrasjonen, og du skal bruke absolutt programmering. Husk at du står i punkt A ved oppstart, og pass på å skille mellom positive og negative koordinatverdier.

Du kan skrive koden helt på egen hånd, eller du kan prøve deg på den interaktive øvinga nedenfor. Her drar du koder og koordinater i riktig rekkefølge inn i de tomme boksene til venstre.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Roger Rosmo.
Sist faglig oppdatert 06.02.2024

Læringsressurser

CNC