Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Vurder den universelle utformingen

Hvordan er den universelle utformingen ivaretatt i den bygningen skolen din holder til i? I denne oppgaven skal du registrere hva som allerede er på plass, og hva som mangler for at skolen din skal være brukervennlig for alle.
Jente med solbriller drikker leskedrikk med sugerør. Foto.

Visste du at sugerør med knekk er laget for å gjøre det lettere for personer med funksjonsnedsettelse? Det samme gjelder også fjernkontroll til TV. Og har håndvaskene på skolen din ettgrepsbatteri? Ettgrepsbatteri for å justere varmen på vannet var i utgangspunktet en nødvendig tilrettelegging for noen få, men har nå blitt noe vi alle har glede av.

Funksjonsnedsettelser som krever spesiell tilrettelegging, kan være sansetap, som dårligere syn og hørsel, nedsatt bevegelighet, for eksempel lammelse, eller kognitive utfordringer. Funksjonsnedsettelser kan gjelde oss alle, i ulike situasjoner og i forskjellige faser av livet.

Se YouTube-snutter som illustrerer Utfordringer med universell utforming i hverdagen og gjør oppgaven etterpå.

Oppgave

  1. Sett opp en liste over ulike former for funksjonsnedsettelser hos mennesker, enten det er en midlertidig eller en varig funksjonsnedsettelse.
  2. Ta utgangspunkt i en bestemt funksjonsnedsettelse. Gå rundt på skolen din og vurder i hvilken grad det fysiske miljøet er utformet for denne funksjonsnedsettelsen. Merk deg at valg av farger, merking og skilting i bygg er regnet som universell utforming. Slike løsninger blir utarbeidet av grafisk bransje.

Sjekkliste for mulige løsninger på universell utforming:

  • Er alle trinn i felles trapp markert?
  • Angir heisen etasje i tekst og tale?
  • Er glassfelt og søyler markert?
  • Er nødvendig informasjon for orientering gitt eller skiltet i kommunikasjonsvei?
  • Er skilt lette å lese og forstå?
  • Er skilt taktile, dvs. at de er beregnet for berøring?
  • Andre løsninger eller hindringer?
Dame med bind for øynene famler. Foto.
CC BY-SASkrevet av Johannes Leiknes Nag og Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 07.03.2017

Læringsressurser

HMS for eleven