Sweatshop – dødelig mote - Kommunikasjon, kunde og arbeidsliv (FD-FBI vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Sweatshop – dødelig mote

Serien Sweatshop handler om skandinaviske ungdommer som jobber i en tekstilfabrikk i Kambodsja, for å få et innblikk i arbeidsforholdene der. Denne episoden er fra sesong 2 der ungdommene kommer tilbake for å se om forholdene ved fabrikkene har endret seg.
Film om skandinaviske ungdommer som jobber i en tekstilfabrikk i Kambodsja. Video: Hacienda Film AS, Aftenposten / CC BY-NC-ND 4.0

Etter å ha sett filmklippet

  1. FNs bærekraftsmål nr. 12 heter "Ansvarlig forbruk og produksjon".

    1. Finn ut hva dette bærekraftsmålet går ut på.
    2. Er dette et mål som er aktuelt i Norge også? Diskuter.

    Oversikt over FNs bærekraftsmål på FNs nettsider

  2. Gi eksempler fra filmen på produksjon som ikke oppfyller bærekraftsmål nr. 12.

  3. Hva gjør de skandinaviske ungdommene for å få oppmerksomhet rundt dårlige arbeidsforhold i tekstilfabrikker?

  4. Hvordan kan du bruke din forbrukermakt for å bidra til levelønn for tekstilarbeidere i land som for eksempel Kambodsja?
  5. Diskuter påstanden: "Det er fattige tekstilarbeidere i andre land som betaler prisen for at vi i Norge kan kjøpe billige klær."
  6. Kunne du tenke deg å betale mer for et klesplagg hvis du visste at det var produsert "rettferdig"? Forklar hvorfor / hvorfor ikke.
  7. Bærekraftig utvikling handler om miljø, sosiale forhold og økonomi. Finn forhold ved tekstilindustrien som berører bærekraftig utvikling.
  8. Grafene under viser konsumprisindeks for klær i perioden 1979 til 2022 og verdien av varer Norge importerte fra Kina i perioden 1988–2022.

    1. Beskriv hvordan prisene på klær har endret seg i denne perioden.
    2. Sammenlikn prisutviklinga på klær med handelen med Kina. Kommenter.


Skrevet av Thomas Bedin.
Sist faglig oppdatert 09.06.2023