Hopp til innhold

Fagstoff

Om faget – for læreren

Faget produktutvikling og produksjon er utvikla i tråd med Kunnskapsløftet 2020. Vi har tatt utgangspunkt i både overordna og fagspesifikk del av læreplanen: kompetansemål, beskrivelse av fagrelevans og sentrale verdier, kjerneelementer, tverrfaglige temaer og grunnleggende ferdigheter.
Nærbilde av hender som jobber med blomster. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hvordan finne fram i faget?

Når du går inn på frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign vg1 på NDLAs hovedside, vil du få opp en inngang for hvert programfag. I hvert fag får du opp en oversikt over hovedemnene.

Emner med tilhørende artikler og oppgaver

Går du inn i et emne, finner du ei opplisting av fagartikler og oppgaver som hører til emnet. Noen av emnene er delt opp i underemner. Da vil du finne artikler og oppgaver når klikker deg videre til de enkelte underemnene.

Menyvisning, språkvelger og fritekstsøk

Øverst på hver side finner du en knapp med knappeteksten Meny. Til høyre for menyknappen finner du språkvelgeren og søkefunksjonen. Klikker du på menyknappen, får du en oversikt over innholdet i faget. Språkvelgeren lar deg velge bokmåls- eller nynorskversjon av innholdet, og søkefunksjonen kan du bruke til søk i faget og på hele ndla.no.

Søk på innhold tilknytta samme kompetansemål

Det er også mulig å søke og sortere innhold etter kompetansemål. Det gjør du enklest ved å gå inn på fagforsiden og klikke på det lille ikonet Vis kompetansemål, som er plassert rett under navnet på faget.

Tilvalgsstoff

Enkelte emner har også tilvalgsstoff. I så fall kommer det opp en knapp til høyre over lista med faginnhold, slik at kan du velge om dette tilvalgsstoffet skal være synlig eller ei.

Innhold

For utdanningsprogrammet frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign vg1 finner du på NDLA fagartikler, filmer, podkaster, et virtuelt bildegalleri og utforskende og yrkesretta oppgaver. Her må du gjøre et utvalg for elevgruppa di og tilpasse det til skolens årsplan.

Ressursene for produktutvikling og produksjon dekker kompetansemåla og gir mulighet for yrkesfaglig fordypning. Ved å klikke på "Vis kompetansemål" vil du få opp hvordan hver enkelt ressurs er kobla til læreplanen.

Læringsressursene er forankra i verdigrunnlaget fra overordna del av læreplanen. Det betyr at du vil finne fagressurser som skal få elevene til å utforske, være kreative og skapende. Vi har vektlagt idéutvikling og designprosesser der elevene er aktive og jobber kreativt, både individuelt og sammen med andre. Kundebehandling og analyse av oppdrag og bestillinger er kommet inn som en viktig del av yrkesrettingen. Elevene blir utfordra til å reflektere, se etter sammenhenger og vurdere egne arbeidsprosesser.

Elevene trenger grunnleggende kunnskaper innen design, visualisering, form og farge, uavhengig av hvilket materialområde de skal jobbe med. Disse emnene inneholder generelle artikler, kombinert med ressurser som er mer yrkesretta. Hvert hovedemne er delt inn i aktuelle underemner.

Kunnskap om mote, trender, stilhistorie og kultur skal brukes i eget arbeid. I emnene om trender og kultur og tradisjon blir elevene bedre kjent med begrepene og kan jobbe praktisk med oppgaver. Vi har valgt å beholde en kronologisk presentasjon av ulike perioder i stilhistorien. Her er det ikke tenkt at elevene skal gå gjennom alle ressursene, men at du kan gjøre et utvalg og bruke stilhistorie som inngang til skapende arbeid.

Læreplanen legger vekt på at elevene skal løse oppdrag fra kunder. Dette er utgangspunktet for flere oppgaver. I delemnet segmenter og målgrupper skal elevene lære å sette seg inn i kundens ønsker og behov.

Smilende mannlig kunde hos frisør. Han har nettopp fått styla hår og skjegg. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Innenfor helse, miljø og sikkerhet (HMS) har vi samarbeida om ressurser som brukes i flere yrkesfag. Disse er delt inn i HMS for eleven, HMS for arbeidstakeren og HMS for arbeidsgiveren. I tillegg har vi skilt ut sikkerhet og førstehjelp som egne delemner.

På tvers av fag

Programfaga i frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign vg1 er knytta tett sammen. Flere av ressursene er merka med kompetansemål på tvers av programfaga. Vi har valgt å legge hovedemnene visualisering, dokumentasjon og presentasjon og bærekraftig utvikling i begge programfaga, siden de er også er viktige i arbeidet med faget kommunikasjon, kunde og arbeidsliv.

Du kan også la elevene jobbe med problemstillinger de kan finne svar på ved å bruke ressurser fra flere fag. Vi har samla flere slike problemstillinger og caser i et eget fag: Tverrfaglige temaer.

Støtte til læringsarbeid og planlegging

Metodene og tilnærmingene som er beskrevet i overordna del, gjelder alle fag, og det har vi i NDLA tatt på alvor. Vi har derfor laga et eget "fag" som vi kaller Verktøykassa. Der ligger det ressurser for elever som kan være nyttige i læringsarbeidet, og ressurser for lærere som kan komme godt med i planlegging av undervisning.

Innspill og dialog

Vi ønsker dialog med brukerne våre! Kom gjerne med innspill i Facebookgruppa: Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign fra NDLA.no.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Inger Gilje Sporaland.
Sist faglig oppdatert 13.08.2023

Læringsressurser

Om faget – for læreren