Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Bærekraftige blomster?

Hvordan påvirker produksjon og salg av blomster bærekraftig utvikling? Undersøk livsløpet til snittblomster eller planter.
Ung kvinne setter på plass bukett med roser. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1. Livsløpet til snittblomster og planter

  1. Velg en type snittblomst eller plante. Undersøk livsløpet til blomsten/planten.
  2. Lag en reiserute på et verdenskart.

    Last opp verdenskart og tegn reiserute i Sketchpad.

  3. Hvilke trinn finner du i livsløpet?
  4. Finn ut hvilken påvirkning hvert av de ulike trinnene i c) har på bærekraftig utvikling.
  5. Diskuter denne påstanden: «Det er lite miljøvennlig å importere snittblomster fra land som Kenya og Colombia.»

Oppgave 2. Hva er best?

Bruk én eller flere av påstandene nedenfor som utgangspunkt for en diskusjon.

Det er bedre for klimaet å kjøpe blomster produsert i Tanzania enn å dyrke blomster i drivhus her hjemme.

Blomster av silke er mer miljøvennlig enn levende blomster.

Det er miljøvennlig å bruke oasis fordi det gjør at plantene lever lenger.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Thomas Bedin.
Sist faglig oppdatert 26.02.2020

Læringsressurser

Bærekraftig utvikling