Min bærekraftige frisørsalong
- Idémyldring: Foreslå hva som kan tenkes å påvirke bærekraft i en frisørsalong. Spill inn alt dere kommer på, uten å diskutere.
Sorter forslagene og plasser dem i de ulike dimensjonene som bærekraftig utvikling består av:
- miljøforhold
- økonomi
sosiale forhold
Er det noen forslag som passer i flere kategorier? Kommenter.
Gå gjennom de ulike forslagene. Hvilke forslag mener dere har størst innvirkning på om salongen drives bærekraftig?
Er det noen forslag som har ingen eller liten innvirkning?- Jobb videre med de forslagene som har størst innvirkning. (De mindre viktige kan dere ta med seinere hvis det blir aktuelt.)
Diskuter synspunktene som kommer fram i denne samtalen:
Bærekraft er bare et fint ord. Det har ingen betydning for meg som frisør.
Jeg synes det er viktig med bærekraft, men det er dumt at bærekraftige produkter er så dyre. Det blir vanskelig å få salongen til å lønne seg.
Bærekraftige produkter gjør at jeg kan jobbe som frisør lenger. Da får jeg jobbe lenger, slik at jeg tjener mer penger. Det lønner seg.
Som nyutdannet frisør er det så mye å tenke på. Jeg må konsentrere meg om det frisørfaglige først. Dette med bærekraft kan jeg se på når jeg har jobbet noen år.
Ta for dere ulike deler av driften i en frisørsalong.
- Kom med konkrete tiltak til hvordan driften kan bli så bærekraftig som mulig.
- Foreslå hvordan tiltakene kan gjennomføres.
Vurder positive og negative konsekvenser av tiltakene.
Noen områder det kan være aktuelt å jobbe med:
- livsløpet til produkter
- energiforbruk i salongen
- risikovurdering
- inventar
- yrkesskader og allergi
- Lag en presentasjon der dere legger fram tiltakene dere har sett på.
- Presenter for hverandre.
Noen områder det kan være aktuelt å jobbe med:
- livsløpet til produkter
- energiforbruk i salongen
- risikovurdering
- inventar
- yrkesskader og allergi
Lag en reklame der hensikten med reklamen er å tiltrekke seg kunder til salongen. Reklamen skal brukes i sosiale medier. Informasjonen på plakaten må være faglig korrekt.
Lag et fiktivt Facebook-innlegg der dere bruker reklamen fra oppgave 4, sammen med en tekst som skaper mest mulig positivt engasjement. Bruk et nettsted der du kan lage fiktive Facebook-innlegg, for eksempel Facebook Post Generator.