Bli kjent med bohemsk stil
Hva vil det si å være bohem? Hva slags uttrykk har bohemsk stil? Gjør deg kjent med stilen, før du planlegger og lager en bohemsk frisyre.
![Jente med langt hår og pannebånd. Foto.](https://api.ndla.no/image-api/raw/shJCInd.jpeg?width=1024&cropStartX=78.4817999301676&cropEndX=9.766716131284902&cropStartY=100&cropEndY=21.950340670859536)
Del 1: Gjør deg kjent med bohemsk stil
- Finn ut hva det vil si å være bohem.
- Lag et moodboard med bohemsk stil som tema. Her kan du for eksempel bruke Pinterest som verktøy.
- Søk deg frem til ulike frisyrer. Bruk søkeord som: hair + bohemian, boho, hippie, viking, festival eller lignende.
- Lag din egen mappe eller ei Pinterest-tavle for å bli kjent med bohemsk stil.
![Folkehav på en konsert. Foto.](https://api.ndla.no/image-api/raw/Isle%20of%20Wight%201970_1.jpg?width=1024&cropStartX=88.17848302687412&cropEndX=2.6056400282885432&cropStartY=91.16541975635594&cropEndY=14.258640095338986)
Del 2: Planlegg en frisyre i bohemsk stil
- Velg elementer og teknikker fra bildene du liker. Disse elementene skal du bruke til å sette sammen en ny frisyre. Noter ned tankene dine i et dokument, og begrunn hvorfor du velger akkurat disse elementene og teknikkene.
- Lag deg en utstyrsliste over hva du trenger for å gjennomføre stylingen din.
- Skaff deg eller lag tilbehør du trenger for å gjennomføre stylingen.
- Øv på de utvalgte teknikkene du trenger for å kunne for å lage en helhetlig styling. Kanskje du må øve på en flette eller tvinneteknikk?
Del 3: Gjennomføring
- Velg en dukke eller kunde som har en hårlengde som kan passe.
- Utfør styling ved hjelp av de teknikkene du har lært deg. Bruk passende stylingprodukter og utstyr.
- Ta bilde av sluttproduktet.
Del 4: Egenvurdering
Skriv en logg der du vurderer resultatet og arbeidsprosessen din.
Hjelpespørsmål til loggen:
- Hvordan har du fått fram den bohemske stilen?
- Hva likte du med arbeidet ditt? Begrunn hvorfor.
- Hva må du øve mer på? Forklar hvorfor.
- Hva ville du gjort annerledes? Begrunn hvorfor.
CC BY-SASkrevet av Anita Nordtveit Ekrene og Inger Gilje Sporaland.
Sist faglig oppdatert 09.06.2020