Hopp til innhold

Verktøy og mal

Dokumentasjon i blomsterdekoratørfaget

På veien til å bli blomsterdekoratør vil du få flere praktiske arbeidsoppdrag, der du også blir bedt om å dokumentere prosessen fra idé til ferdig produkt.
Dokumentasjon av egen arbeidsprosess kan hjelpe deg til å se sammenhenger mellom teori og praksis.
Hender som jobber med blomster. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
Tenk over og diskuter:

En ferdig utdannet blomsterdekoratør lager mange ulike blomsterarbeid på oppdrag fra kunder, men skriver som regel ikke dokumentasjon av denne prosessen. Hvorfor er det en viktig del av utdanningen å lære å dokumentere egen arbeidsprosess?

Verktøy for læring

I utdanningen for å bli blomsterdekoratør vil du få flere praktiske arbeidsoppdrag. Du skal lære å dokumentere prosessen fra idé til ferdig produkt. Etter to år som lærling, vil fagprøven bestå av praktisk arbeid og dokumentasjon som beskriver arbeidsprosessen din. Dette er noe du må øve på. Dokumentasjon er et godt verktøy for å kunne se tilbake på utviklingen din.

Blomsterdekoratør er et visuelt og estetisk fag. Det bør vises i dokumentasjonsarbeidet. Lær deg å ta mange bilder underveis i prosessen, og la dokumentasjonen din få et fint samspill mellom tekst og bilder.

Fagspråk er et viktig verktøy i arbeidshverdagen. Du lærer faguttrykk ved å skrive og ved å knytte begrepene sammen med det praktiske arbeidet ditt.

Hva bør dokumentasjon av blomsterarbeid inneholde?

Forside

Forsida skaper et førsteinntrykk av arbeidet ditt. Den skal gjenspeile innholdet i dokumentasjonen og gi leseren lyst til å lese videre. Sett inn ett eller flere bilder fra arbeidsprosessen din. Det kan være en kollasj av blomstene du har valgt, et moodboard eller foto av det ferdige produktet.

Innholdsliste

Ha med en tydelig oversikt over innholdet i dokumentasjonen sammen med sidetall.

Innledning

Presenter oppgaven, og skriv hva leseren kan forvente å lese om i dokumentasjonen din. Beskriv oppdraget ditt. Hva er kundens behov, og hvilke rammer har du fått? Vis gjerne en tidsplan for arbeidet ditt.

1. Idéutvikling

Moodboard

Et moodboard er et verktøy som kan formidle en idé til en kunde. Kunden skal få et bilde på hva slags blomsterarbeid han eller hun vil få.

Det er ingen fasit for hvordan et moodboard skal være, men husk at elementene du setter sammen, skal fortelle om idéen din. Du kan bruke bilder som viser stemningen, stilen eller utrykket du planlegger i blomsterarbeidet ditt. Det kan være foto som viser hva du blir inspirert av, eller en presentasjon av varene du vil bruke. Tenk på komposisjonen når du plasserer bildene.

Skisser

Skisse til en blomsterdekorasjon. Illustrasjon.

Skissene skal være tydelige. Bruk gjerne svart tusj til å framheve linjene i skissene dine. Presenter idéene sammen med faglige kommentarer. Vis at du forstår hvordan du kan bruke teori i praksis, og bruk faguttrykk i beskrivelsen.

I skissen til høyre er inndelingen mellom vasen og høyden på blomsterdekorasjonen plassert i det gylne snitt.

2. Planlegging

Her skal du bruke teori til å planlegge arbeidet ditt. Bruk det du kan om komposisjon, farger, stilformer, materialer og teknikker i det praktiske arbeidet.

Stilform

  • Hvilken stilform skal du bruke i blomsterarbeidet?
  • Hva er kjennetegnet på denne stilformen?
  • Hvilke valg må du ta for å få fram stilformen?

Materialvalg

Vis hvilke materialer du vil bruke.

  • Hvilke materialer framhever hverandre?
  • Hvilke materialer skaper kontraster?
  • Hvilke valg må du gjøre for å få fram det utrykket du ønsker i ditt blomsterarbeid?
Nærbilde av blomster i en hjertedekorasjon. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Teknikk

Hvilke teknikker velger du til blomsterarbeidet du skal lage?

3. Produksjon

Vis arbeidsprosessen din gjennom bilder, og forklar hva du har gjort. Bruk faguttrykk og knytt teori til det praktiske arbeidet ditt. (Til eksamen trenger du ikke å beskrive arbeidsprosessen. Da er sensor til stede og ser hvordan du utfører arbeidet.)

4. Egenvurdering

Se tilbake på planlegging din:

  • Hvordan har du brukt teorien?
  • Gikk arbeidet etter planen?
  • Måtte du gjøre endringer underveis?
  • Hvilke forbedringer ville du gjort hvis du skulle gjøre oppdraget på nytt?
  • Bruk vurderingskriterier for blomsterarbeidet til å vurdere arbeidsprosessen og produktet ditt.

5. Læring

Hva har du lært gjennom oppdraget? Det kan for eksempel være noe fra teorien eller en teknikk du har fått til bedre enn forrige gang du jobbet med den.

Begrunn svarene dine

For eksempel:
Jeg er fornøyd med valg av materialer. Røde roser er komplementærkontrast til grønn thlaspi, og fargene framhever hverandre …

Jeg fikk fram det romantiske uttrykket jeg var ute etter, ved å bruke duse rosafarger og blomster som er runde i formen …

CC BY-SASkrevet av Gøril Vorland og Inger Gilje Sporaland.
Sist faglig oppdatert 23.05.2020

Læringsressurser

Dokumentasjon og presentasjon