"Til ungdommen" – diktet som trøsta oss etter 22. juli
Del 1: "Til ungdommen" framført av Dagny
Lytt til Dagnys framføring av diktet "Til ungdommen" på NRK (fra 48:32). Det ble framført ved minnegudstjenesten 10 år etter terrortragedien 22. juli 2011.
Skriv ned etter å ha lytta:
Hvilke følelser synes du framføringa formidler?
Hva er førsteinntrykket ditt av teksten? Hva handler diktet egentlig om?
Hvorfor tror du nettopp denne teksten ble nasjonens trøst etter 22. juli?
Del 2: "Til ungdommen" opplest av Jack Fjeldstad
Lytt til opplesninga av Jack Fjeldstad fra 1949 (under). Skriv mens du lytter:
Hvilke følelser og stemninger mener du denne opplesninga formidler?
Fikk denne opplesninga deg til å oppfatte innhold og tema i diktet annerledes enn da Dagny framførte sin versjon? I så fall – hvorfor?
Hva mener du er tema og budskap i diktet?
Sammenlikn svara dine med svara til en annen elev i klassen.
Del 3: Kontekst: mellomkrigstida
Nordahl Grieg var kommunist og en sterk motstander av fascismen. Det var denne ideologiens frammarsj på 30-tallet som inspirerte ham til å skrive diktet "Til ungdommen".
Diskuter i grupper
Hva vet dere om
fascisme
Hitlers maktovertakelse
Mussolinis maktovertakelse
Franco og den spanske borgerkrigen
Jobb aleine
Var det noen av punkta dere visste lite om? Les i de to kildene under for å få bedre kunnskap om den konteksten Griegs dikt kom ut i:
Filer
Del 4: I dybden på diktet
Relatert innhold
Ha teksten til "Til ungdommen" foran deg. Nå skal du gå i dybden på diktet for å gjøre deg opp ei mening om hva som er budskapet i diktet, og hvordan Nordahl Grieg formidler dette budskapet.
Tema og budskap
Les diktet nok en gang og formuler det du mener er tema og budskap.
Diskuter det du har skrevet med en annen elev og sjekk om dere er enige.
Strek under verselinjer som du mener særlig godt får fram budskapet i teksten.
Diskuter med en medelev hva konteksten diktet kom ut i kan ha å si for tema og budskap i diktet.
Virkemidler
Diskuter dette spørsmålet med en medelev: Det er en kontrast mellom budskapet og ordbruken i diktet. Hvordan da?
Hvilke andre virkemidler synes du framhever budskapet? Prøv å markere verselinjer og bruke fagbegreper når du svarer.
Litt hjelp på veien?
Her er noen fagbegreper som kan være aktuelle å bruke som svar på oppgaven om virkemidler:
verdiladde ord
direkte henvendelse
enderim
fast rytme
bokstavrim
Del 5: Kontekst
Diskuter i grupper: Hvorfor tror dere nettopp dette diktet ble sunget etter 22. juli? Dere bør komme inn på
Anders Behring Breiviks ideologi
hvem som var ofrene for terroren
hvilke tradisjoner teksten "Til ungdommen" hadde for AUF på Utøya
Hvis dere merker at dere har lite kunnskaper om noen av spørsmåla, kan dere lese kildene under:
22. juli-senteret: Samtalen om 22. juli – Ungdomsengasjementet
Aftenposten: Ekspert mener Behring Breiviks ideologi er fascistisk
Del 6: Skriv et avsnitt der du sammenlikner et virkemiddel i dikta
Nå skal du øve deg på å skrive et sammenlikningsavsnitt. Oppgava lyder slik:
Skriv et avsnitt der du sammenlikner bruken av verdiladde ord i "Til ungdommen" og "Du må ikke sove".
Bruk presentasjonen under som hjelp til å skrive avsnittet. Her finner du både modelltekst og tips.