Utafor – et teaterstykke om å ikke passe inn
Del 1. Yousef og Fadens historier
Stykket Utafor er bygd opp av historiene til fire unge mennesker: Faden, Yousef, Tor og Siri. Du kan se det med Feide-innlogging på Applaus scene.
Se første halvdel av skuespillet, fram til 0:51. I denne delen av stykket får dere høre Yousefs og Fadens historier.
Diskuter disse spørsmålene etterpå:
Hva sier Yousef om årsaken til at han konverterte til islam?
Hvordan reagerer omgivelsene hans på at han blir muslim?
Hva var det som førte til at Yousef fikk ekstreme meninger?
Og hva var årsaken til at han trakk seg tilbake fra det ekstreme miljøet?
Faden
Hvilke ekstreme holdninger mener Faden at hun selv hadde som ung?
Hva var årsaken til at hun fikk disse tankene?
Hva var det som endret henne?
De små historiene
I tillegg til Faden og Yousefs historier forteller danserne på scenen en rekke småhistorier sendt inn av anonyme ungdommer. Hvilken funksjon mener dere disse har i stykket?
Reflekter over:
Hvorfor tror dere at lokalbefolkninga på Nøtterøy reagerte så sterkt på at Yousef konverterte til islam?
Hvorfor tror dere Faden hadde fordommer og var reservert da hun starta på skole på vestkanten i Oslo?
Hva syns dere disse to historiene sier om holdninger til islam i Norge?
Del 2. Tor og Siri
Tor
Hvorfor syns Tor det er vanskelig å si høyt at han er jøde?
Hvilke fordommer og holdninger mot jøder forteller Tor om i sin historie?
På et tidspunkt valgte Tor å vise fram identiteten sin ved å gå med et Davidsmykke rundt halsen. Hvorfor slutta han med det?
Siri
Siri forteller ikke om eget utenforskap på grunn av religiøs overbevisning og utseende. Hvilken funksjon mener dere hennes historie har i stykket?
Del 3. Skriv aleine
Skriv en tekst på ca. 500 ord der du svarer på disse to spørsmålene:
Reflekter over hvordan de fire historiene i stykket handler om utenforskap. Hva kan være årsaker til utenforskap, ifølge stykket, og hva kan hjelpe mennesker "inn" i samfunnet igjen?
Hvilke andre typer utenforskap kjenner du til enn dem du hørte om i stykket?
Del 4. Les og diskuter
Bytt teksten du skrev i del 3 med 2–3 andre elever. Les hverandres tekster.
Diskuter i grupper: Politikerne sier stadig vekk at vi må forebygge utenforskap. Men er det egentlig mulig? I så fall: Hvordan?
Hvordan kan personlige historier fra folk som Yousef, Faden og Tor bidra til økt forståelse for utenforskap?